Influencer kender sin maalgruppe

Influenter gør dit produkt relaterbart for din målgruppe

Om man bruger det fordanskede ’influenter’ eller det oprindelige engelske ’influencers’, er der tale om det samme. Det kan forklares i grove termer som folk, der har mange følgere på forskellige kanaler, og dermed har mulighed for at påvirke (influere/influence – deraf navnet) mange mennesker.

Den lille introduktion var måske unødvendig, fordi de fleste kender godt til disse personer, som har opbygget et stærkt personligt brand. Ofte bliver det også brugt som platform til at sælge reklamer gennem sociale medier.

En af nøglerne ved disse influenter er nemlig, at de som regel kan købes til at lave reklame for ens produkter. Det kræver naturligvis, at produkt, brand og pris stemmer over ens. Kan man blive enige med den rigtige influent, kan det dog have store positive virkninger på dit brand og dit salg.

”Det kunne være mig!”

Ved at vælge de rigtige influenter, som har følgere i din kernemålgruppe, kan du få udstillet dine produkter på en bestemt måde. Influentens følgere kan nemlig komme til at tænke, at det da lige så godt kunne være dem, der brugte den ansigtsmaske eller havde den kjole på.

Det er på nogle måder en mere nærværende måde at nå sin målgruppe på, fordi influentens følgere kan føle sig tæt på influenten.

Budskabet og tonen omkring disse reklamer gennem influenter er også ofte meget nede på jorden og nærværende. Det kan have en god effekt på målgruppen, og det kan også være med til at styrke opmærksomheden om dine produkter.

Danskerne er godt med – både virksomheder og influenter

Make up influencer

Influenter findes naturligvis også i Danmark, og det gør brugen af dem også. Danske mærker som Beauté Pacifique har eksempelvis allieret sig med Julie Zangenberg om at vise lidt af Beauté Pacifiques produkter frem på Instagram.

I forbindelse med offentliggørelsen af samarbejdet, nævnte Beauté Pacifique og Julie Zangenberg selv, at de to var et godt match, fordi skuespillerinden selv var i Beauté Pacifiques målgruppe. Det må man også formode, at i hvert fald nogle af Zangenbergs næsten 95.000 følgere på Instagram er.

Afhængigt af hvilket produkt man gerne vil sælge, kan man kigge på forskellige influenter og forskellige platforme. Det er nemlig meget forskelligt, hvem der er på de forskellige platforme, og hvem man altså rammer.

Bureaubiz har lavet en liste over danskerne med flest følgere på forskellige sociale medier i 2017, men som de også selv skriver, er størst ikke altid bedst.

Man kan købe sig til følgere og indflydelse

Som nævnt i indledningen, kommer begrebet fra det, at man har mulighed for at påvirke mange, fordi man har mange følgere. Der kan dog være et smuthul, som blandet andet kommer fra samme argument, som Bureaubiz snakker om, nemlig at der er mere ved en influent end bare tal.

Det er nemlig muligt forskellige steder på nettet at købe sig til flere følgere på diverse sociale medier, og en hurtig tur på Google afslører, at de faktisk ikke koster særlig meget.

Et sted koster 100.000 følgere på Facebook eksempelvis omkring 1.100 dollar, godt 7000 kroner. Det vil sige, at man for cirka 70.000 kroner kan få lige så mange følgere som MØ og blive en af Danmarks absolut mest fulgte mennesker.

Kan man få 10.000 kroner for et opslag med reklame, skal man ikke lave mange af dem, inden investeringen i følgere er tjent hjem, men virksomheden der betaler, får ikke noget ud af det.

Derfor skal man huske at tjekke influenten, inden man kaster sig ud i et samarbejde.