direct-marketing

Direct marketing kan give dig størst udbytte

Direct marketing er markedsføring direkte til kunden. Kendetegnet ved direct marketing er, at virksomheden henvender sig personligt til de nye eller eksisterende kunder, hvormed markedsføringen er målrettet til hver enkelt kunde – i de fleste tilfælde med henblik på at lave et salg.

I dag benytter mange virksomheder sig af massemarkedsføring. Dette ses særligt på de sociale medier, hvor virksomheder ønsker at øge rækkevidden og derfor sender samme budskab ud til en meget bred målgruppe med henblik på at brande sig selv, skabe opmærksomhed og interesse for virksomheden overfor så mange personer som muligt.

Denne form for massemarkedsføring kan for nogle virksomheder være effektiv. Problemet er dog, at når budskabet ikke er målrettet den specifikke kunde, men målrettet en bred målgruppe, der ligner den typiske kunde, vil markedsføringen ofte blive meget omkostningsrig for virksomheden.

For mange virksomheder er direct marketing den mest omkostningseffektive markedsføringsform, som virksomhederne kan få stor gavn af.

Direct marketing – effektiv markedsføring

Med direct marketing har din virksomhed mulighed for at markedsføre sig til den enkelte kunde og ramme denne specifikke kunde mere præcist med et budskab end ved massemarkedsføring. Direct marketing er derfor en effektiv markedsføringsform til både at skaffe nye kundeemner og salg, men fungerer også godt til branding og til at øge kundeloyaliteten hos din virksomheds eksisterende kunder. Dette gælder uanset om dine kunder er B2B eller B2C.

For at kunne lave effektiv direct marketing kræver det dog, at din virksomhed har en kundedatabase med kundeinformation, som kan bruges til at gøre budskaberne i dine direct marketing kampagner så effektive og relevante som muligt til den enkelte kunde.

Nogle af de kundeoplysninger, som er gode at have i din kundedatabase, hvis du ønsker at skabe omsætning på nye kunder er: geografiske data (adresse), demografiske data (køn, alder, erhverv og uddannelse) samt interessemæssige oplysninger. Jo mere du ved om dine kunder, jo bedre kan du udforme et budskab, der er relevant for modtageren. Er målet at skabe mere omsætning på dine eksisterende kunder kan det desuden være en god idé at gøre brug af de kundeoplysninger du har vedrørende kundens købsadfærd og ordretyper.

Hvis du mangler viden om nye eller eksisterende kunder, kan det være en god idé at indsamle disse oplysninger på forhånd, sådan at din direct marketing bliver så effektiv og relevant som muligt for den enkelte kunde.

direct-mail-email-telemarketing

Direct mail, e-mail marketing eller telemarketing

Inden for direct marketing findes der tre markedsføringsdiscipliner; direct mail, e-mail marketing og telemarketing. Alle tre discipliner kan være nyttige at gøre brug af, da de hver især kan bidrage til at skabe mere omsætning for din virksomhed.

Direct mail

Med direct mail taler vi om det gode, gamle brev, der sendes som post til nye eller eksisterende kunder. Direct mail kan være udformet som et personligt brev, en brochure eller en flyer og kan være en rigtig effektiv metode til at nå ud til og ramme en specifik modtager med et relevant budskab.

Selvom direct mail på mange måder kan minde om e-mails, er der alligevel en afgørende forskel i og med en direct mail lander i postkassen i stedet for i indbakken. Samtidig kan en direct mail udformes i diverse formater og papirtyper, der giver et præg af eksklusivitet og kan efterlade et indtryk på modtageren, som vil føle sig særligt udvalgt.

E-mail marketing

E-mails er et langt billigere alternativ til direct mails, og derfor bliver e-mail marketing også brugt af rigtig mange virksomheder. Med e-mails kan du nemt måle, hvilke af dine budskaber der skaber mest opmærksomhed og virker bedst.

I modsætning til direct mail er det nemmere for modtageren at interagere med dine e-mails, hvis du husker at lave call-to-action, fordi dine modtagere nemt og hurtigt kan klikke sig videre ind på din hjemmeside. Derimod er det også nemmere for modtageren at ignorere e-mailen, og fordi vi modtager så mange mails dagligt, kan mailen hurtigt blive overset.

Telemarketing

Med telemarketing er der både fordele og ulemper. Telemarketing kan være en effektiv markedsføringsdisciplin, da det giver mulighed for at tale direkte med modtageren og overbevise denne om at købe et produkt eller en ydelse. Med telemarketing er det desuden muligt at lære kunderne bedre at kende og få feedback og modtage spørgsmål fra kunden, som kan bruges til at forbedre kundeoplevelsen.

Ulempen ved telemarketing er, at mange bliver irriteret over at blive ringet op dagligt af sælgere, og du skal derfor have en rigtig dygtig sælger ansat, som hurtigt ved, hvad der skal siges til afvisende kunder.