Artiklen indeholder reklamelinks
Black Friday er efterhånden i bevidstheden for de fleste danskere op til 27. november 2015.
Dine potentielle kunder ved, at dagen er lig med gode tilbud. De er klar til at handle. Du ved, at dagen i år falder på sidste lønningsdag inden jul og at der derfor er ekstra gode muligheder for at få skubbet nogle varer over disken.
Men hvad gør du helt praktisk – nøjes du bare med at sende en mail rundt til dine kunder om eftermiddagen den syvogtyvende november og gør opmærksom på, at nu er det ved at være tid til at handle?
Hvis det er din fremgangsmetode går du potentielt glip af en større indtjening på dagen. Vi har samlet et par gode råd til at få det meste ud af 2015s sandsynligvis største handelsdag – det er ærgerligt at gå glip af den omsætning, danskerne er klar til at bidrage med hver og især!
Flere større kæder i USA lokker med tilbud ikke alene på selve Black Friday, men også i ugen op til. De udstrækker Black Friday som fænomen fra at vare en enkelt dag til faktisk at være en hel uge med gode tilbud.
Endnu er der få butikker i Danmark, der har set samme mulighed. Du kan derfor være en af de første. Få opmærksomhed og ryd lageret over en hel uge ved kontinuerligt at gøre opmærksom på, der er gode tilbud. I løbet af en helt uge når du især med kanaler som Facebook-annoncer og presse ud til en stor række potentielle købere – og når Black Friday så står for dagen kender alle dig i forvejen og sidder klar med dankortet i hånden, til når du sender dine salgsmails ud.
Du kan med fordel planlægge dine tilbud i god tid og sætte dine kunder på en speciel emailliste for de tilbud, du sender ud i ugen. Hvis du er aggressiv med mails sælger du meget mere, men du risikerer også at flere folk melder sig af dit nyhedsbrev. Giv dem mulighed for alene at melde sig fra tilbud i selve ugen op til Black Friday alene og derved blive holdt på den almindelige og knap-så-aggressive mail. Så har du mulighed for at aktivere denne liste som du ville almindeligvis efter Black Friday.
Elgiganten og Komplett er blandt de butikkere, der i de senere år med succes har forsøgt sig med tilbud på andre dage end blot Black Friday og derved udnyttet den opmærksomhed, forbrugerne har i lige netop denne periode af julesalget.
De tilbud du sender ud på Black Friday er bedre end på resten af året. Det løfte i sig selv kan du bruge til at lokke flere på dit nyhedsbrev inden dagen.
Ved hjælp af apps som Sleeknote eller OptinMonster har du mulighed for at vise besøgende på din webshop en lille boks, hvor de mod at få del i de gode tilbud på Black Friday har mulighed for at afgive deres mail til dig.
Dine kunder vil være ekstra tilbøjelige til at afgive deres mail, hvis de får de stærkeste rabatter på hele året.
Et budskab om ”Få del i 80 % i rabat til Black Friday kun på denne e-mailliste” som pop-up på din side kan tænkes at konvertere en del af dine brugere over på listen – og så er de klar, når dagen oprinder og du faktisk sidder klar til at sende dine varer ud til en ekstra stærk pris.
Facebook er verdens største sociale netværk og også – hvis du ved hvordan – en meget stærk annonceplatform.
Dine kunder har mulighed for at ”Synes godt om” din virksomheds side og du har mulighed for at skrive ud til dem med almindelige opslag på væggen.
Du har ydermere mulighed for at ”Booste” dine indlæg eller lave annoncer baseret på brugerdefinerede og gemte målgrupper.
Op til Black Friday kan du i stil med din e-mailboks love op imod 80 % rabat (eller et andet tal; det er blot for eksemplets skyld) til dine kunder, hvis du har mulighed for at nå dem enten på Facebook eller ved hjælp af din e-mail liste. Afprøv et par sponsorerede (boostede) indlæg og se, hvor mange tilmeldinger til dit nyhedsbrev, du får på denne måde.
Med det rigtige budskab kan du skabe nyhedsbrevstilmeldinger til ganske få kroner og derved have en bred (og billig) målgruppe at sende mails til på dagen.
Er du i tvivl om hvordan du bedst drager nytte af Facebooks annonceplatform kan du med fordel henvende dig til en professionel og få opsat dine annoncer i tide op til Black Friday.
Den 27/11 rammer Black Friday os.
Her sender du naturligvis ikke en, men mange mails ud til dine kunder.
Send en ud tidligt på dagen, så early birds kan være først til at få de gode tilbud. Fortsæt i løbet af dagen med en opdatering på hvilke tilbud, der stadig er tilgængelige og hvilke, der allerede er blevet udsolgt.
Den løbende mail med hvilke af dine varer, der er udsolgt, hjælper med at bidrage til en ”sense of urgency” hos dine kunder. Det betyder, at dine kunder skal reagere hurtigt får at få del i tilbuddene. ”Sense of urgency” er en meget effektiv måde at motivere dine emailmodtagere til rent faktisk at handle og føre dankortet igennem.
For hvad nu, hvis de har lyst om et par timer, men netop de varer de er interesserede i her er blevet udsolgt?
Du kan med fordel skrive skabelonen til en række mails til Black Friday og på dagen således alene bruge tid på at udfylde hvilke varer, der ikke længere er på lager.
Det giver dig mere tid til at udøve god kundeservice og sikre at lageret fungerer på en af de vigtigste – hvis ikke den vigtigste – dage for din e-handel i hele 2015.