Sådan opstår elefantvæddeløbet på landevejen

Sådan opstår elefantvæddeløbet på motorvejen

Artiklen indeholder reklamelinks

De danske bilister er udsat for meget – høje skatter, køer i Københavns myldretid og dyr benzin. Men en ting har dog altid været særligt i stand til at bringe bilisternes sind i kog: elefantvæddeløb.

Elefantvæddeløb opstår, når to lastbiler overhaler hinanden på motorvejen. Det tager ofte op til flere minutter for dem at overhale hinanden med en hastighed på 90 kilometer i timer, hvilket er væsentligt mindre, end resten af bilisterne gerne kører med.

Elefantvæddeløbene opstår ikke fordi chaufførerne i lastbilerne tænker, det kunne være sjovt – det er der helt andre årsager til:

Maksimalt 90 kilometer i timen

En lastbilchauffør kan maksimalt køre 90 kilometer i timen. Mere på lastbiler på motorvejen ikke køre efter dansk lov. I de fleste lastbiler er der indsat fartpilot, hvorved lastbilen slet ikke kan køre hurtigere end 90 kilometer i timen – heller ikke selvom chaufføren trykker hårdt på speederen.

Hastighedsforskellen kommer derfor fra andre faktorer. I praksis kører de fleste lastbiler mellem 86 og 88 kilometer i timen. Hvis en lastbil er læsset særligt tungt, trækker det hastigheden ned – det gør det også, hvis dækkende er slidt og har svært ved at tage fat.

Disse minimale forskelle udmønter sig i et par kilometer i timen – og det er så denne ene eller disse to kilometer i timens forskel, lastbilerne overhaler hinanden med.

Vindmølletransporter undtaget

Fra tid til anden ser man også en vindmølletransport blive fanget i et elefantvæddeløb – men forudsætningerne er her lidt anderledes.

En vindmølletransport vil sjældent køre 90 kilometer i timen. For at få den korteste rute hænder det dog, at vindmølletransporterne bevæger sig ud på motorvejen.

Når dette sker, er selve transportlastbilen akkompagneret af såvel en følgebil foran som bagved for at sikre ekstra bremselængde. Altså er det et helt optog en lastbil, der måske kører 5 kilometer hurtigere i timen, skal overhale.

På denne måde bliver de danske vindmølletransporter ufrivilligt fanget i trafikken som gidsler i en vindmølletransport. Men det kan der snart blive lavet om på.

Transport en stor hindring – alternativer overvejes

Fordi at så mange bilister generes, når en vindmølletransport – hvis ikke det nærmere skal kaldes en vindmøllekortege – bevæger sig ud på vejene, overvejes alternativer til transporten af de tonstunge dele.

Et af disse alternativer er fremover at transportere vindmølledele over store distancer ved hjælp af godstog. Dette overvejer Vestas bl.a. at gøre fremover.

Men vindmølletransporterne er ikke den egentlige skurk, når de bliver indblandet i elefantvæddeløb. Ifølge flere billister, som Dagens Erhvervsnyt har talt med, skyldes det oftest chauffører i de almindelige lastbiler, der forsøger at overhale vindmølletransporterne – og som reelt ikke kan køre mere end et par kilometer hurtigere end de lange transporter.

Danmark er et foregangsland for så vidt angår produktion af og udvikling af vindmøller. En relativt stor del af den danske energi kommer allerede fra vindmøller og politikerne er generelt enige om at sætte flere midler af til at støtte den danske vindmøllebranche og den grønne energi i det hele taget.

Også blandt andre Kina satser stort på vindmøller og har planer om at opsætte hele 100.000 vindmøller inden 2020 – et eventyr, hvor flere danske virksomheder indgår som underleverandører for at få det hele til at gå op.