Knæk Cancer slog rekord igen i år

Artiklen indeholder reklamelinks

Det kom næppe som nogen stor overraskelse, da TV2 kunne runde deres store indsamlingsshow af d. 29. oktober ved midnatstid, at indsamlingen endnu en gang havde slået alle rekorder. Denne gang blev der samlet intet mindre end 163.140.992 kr.

I forbindelse med Knæk Cancer-indsamlingen, der er blevet en årligt tilbagevendende begivenhed, lægger der et stort fokus på indsamlingen og ikke mindst sygdommen kræft i den sidste måned op til. Når det store underholdnings- og indsamlingsshow ruller over skærmen, er der lagt op til lidt af en fest, som dog, som vanligt, afholdes med respekt for temaets alvorlige karakter.

Ved showet optrådte Christopher, Wafande, Mads Lander og Coco med musiske indslag. Derudover blev der delt meget rørende historier fra forskellige danskere, der på den ene eller anden måde er berørte af kræft. Et af showets mest rørende øjeblikke var, da en 4-årig pige ringede ind på donationslinjen og fik Christopher i røret, der også blev synligt berørt af opkaldet, da hun fortalte, at hun selv har kræft.

Det får virksomheder ud af at donere

Der er stor forskel på private og virksomheders motiv til at donere penge til en indsamling til Knæk Cancer. Mange private donerer både små og store beløb, fordi de har været eller er personligt berørte af kræft. For dem betyder det ofte rigtig meget at give, hvad de kan, til kræftforskning.

Når virksomheder derimod donerer penge, sker det af flere grunde. I mange af virksomhederne sidder der nogle beslutningstagere, som selv har været berørte af kræft, i andre virksomheder har man mistet en eller flere ansatte til sygdommen, og i enkelte er det blot udsigten til eksponering af lidt goodwill, der lokker.

Uanset motivet er det naturligvis en god ting at give penge til godgørende formål. Når virksomheder donerer penge til Kræftens Bekæmpelse har de desuden fuld fradragsret for hele beløbet i henhold til Ligningslovens § 8 A.

Virksomheder, der donerer en vis beløbsmængde til Knæk Cancer-indsamlingen får desuden deres navn og logo på deres hjemmeside, ligesom de ruller hen over skærmen under selve showet. Har man lyst, kan man også, på den ene eller anden måde, bruge det i markedsføringsøjemed ved at reklamere med, at man støtter Knæk Cancer. Dette giver stadig en vis mængde goodwill hos forbrugerne, idet kræft er et følsomt emne, som mange føler stærkt omkring.

Bivirkninger ved strålebehandling

knaek-cancer-slog-rekord-igen-i-aar-tekstbillede-703x336

Når man snakker om kræft, vil man ofte komme til at tænke på strålebehandling og kemobehandling også. Det, de fleste af os ved, er, at det er smertefuldt at blive behandlet for kræft – ofte langt mere smertefuldt, end sygdommen har været indtil påbegyndelsen af behandlingen. Som chef eller leder for en medarbejder, der bliver syg med kræft, er det rart at vide lidt om, hvad bivirkninger ved eksempelvis strålebehandling er.

De 4 mest almindelige bivirkninger er:

  1. Hårtab
  2. Hudreaktioner
  3. Træthed
  4. Manglende appetit

Disse er også nogle af de bivirkninger, man associerer mest med kræft og ikke mindst behandlingen af kræft. Ud af de fire mest almindelige bivirkninger, er det måske hudreaktioner, som man tænker mindst over. Ikke desto mindre er reaktioner i huden stort set uundgåelige for enhver, der modtager strålebehandling. Hvor slemme reaktionerne er, afhænger af, hvordan sundhedstilstanden i huden var, inden behandlingerne påbegyndtes.

Det, der ofte sker med huden, når den bliver udsat får strålebehandling, er en reaktion som er meget lig den, man ser, når huden bliver kraftigt solskoldet. Princippet er nemlig næsten det samme. Ganske ligesom solskoldet hud, skal også stråleskadet hud behandles med fugtgivende hudpleje. Til det formål findes der særligt udviklet hudpleje til stråleskader, som er ekstra skånsomt, indeholder meget få ingredienser, er parfumefri og indeholder ekstra næring.