Rigtig mange virksomheder er med Coronaepidemien og nedlukningen af Danmark under stort pres, og har som følge heraf været nødsaget til at hjemsende medarbejderne eller sende medarbejderne på hjemmearbejde.Det har blandt andet betydet, at mange virksomheder har måtte omstille sig og finde på nye løsninger for at tilpasse sig de nye udfordringer.
Særligt i salgsafdelingen har Coronakrisen skabt nye udfordringer for mange virksomheder. For mange sælgere er det ikke længere muligt at køre ud på salgsbesøg hos potentielle kunder eller tage ud på kundebesøg hos de eksisterende kunder. Det betyder, at der skal findes nye måder, hvorpå sælgerne kan sælge og holde kontakten med kunderne på for at holde gang i salgshjulene.
Herunder kan du få gode råd til, hvordan sælgerne i salgsafdelingen kan holde gang i salget, og hvordan du kan hjælpe salgsafdelingen med at udvikle deres salgskompetencer under Corona, så de er godt forberedt til kundemøderne, når vi kommer ud på den anden side igen.
Når det nu ikke er muligt at tage ud til kundebesøg på grund af Corona, må virksomheden i stedet finde nye måder at holde kontakten med potentielle og eksisterende kunder. Dette kan blandt andet være over telefonen eller e-mail, men det kan også være ved at afholde virtuelle møder som for eksempel videomøder over Zoom, Skype eller Teams.
Med videomøder har sælgerne mulighed for både at se og tale med kunden, og det kan dermed fungere som en erstatning for de fysiske møder. Videomøderne kan I desuden også bruge internt i virksomheden på tværs af afdelingerne til at idégenerere og finde på nye tiltag og services, som kan skabe værdi hos jeres kunder.
I en travl hverdag kan det være svært at finde tid til at undersøge og lave research på nye kunder. Derfor kan det være en god idé at bruge den ekstra tid til at lave research på, hvem der kunne være virksomhedens nye kunder.
Her kan salgsafdelingen blandt andet bruge data fra jeres hjemmeside eller sociale medier eller bruge jeres netværk til at finde nye potentielle kunder. Når de nye udvalgte kunder er fundet, skal der laves et grundigt forarbejde, hvor sælgerne undersøger i dybden hvem kunderne er, og hvad der skaber værdi for dem. Når de ved det, er chancen for at få dem som kunder større.
Når nu Corona har skabt ekstra tid i kalenderen i salgsafdelingen, kan det være en god mulighed at bruge denne tid på at styrke og udvikle sælgernes kompetencer. Brug tiden på at overveje, hvilke salgskompetencer I har brug for, for at jeres salgsteam kan fungere mere effektivt og skabe endnu bedre resultater for virksomheden.
Ønsker du at styrke kommunikationen i salgsprocessen kan det være en mulighed at bruge en DISC profil. En DISC profil kan give sælgerne en større forståelse for adfærd og motivation hos forskellige persontyper. Dette kan hjælpe sælgerne med at målrette deres kommunikation mere præcist til forskellige typer kunder og dermed øge chancen for succes i salget.
I stedet for at fokusere udelukkende på outbound salg og på at opsøge og ringe ud til nye kunder, kan det være en idé at bruge tiden under Corona på at styrke jeres inbound salg. Her kunne det være en god idé at overveje, om der skal laves mere content til hjemmesiden, eller om I måske har brug for at få mere content ud på de sociale medier.
Lav en plan for, hvad I bør lave af content, der giver værdi for jeres målgruppe i den situation de står i, og snak med sælgerne om, hvordan I får skubbet det ud i jeres netværk, så kunderne i højere grad tager kontakt til jer i stedet for omvendt.