Artiklen indeholder reklamelinks
Der er muligheder for mange virksomheder, hvis de formår at kigge ud over deres egen branche og er villige til at indgå samarbejder. Et samarbejde kan foregå på mange måder og skal tilpasses de deltagende virksomheder, men synergieffekten kan være stærk og meget gavnlig.
En af de store gevinster ved et samarbejde med en anden virksomhed, som opererer uden for ens sædvanlige arbejdsområde er blandt andet en større kontaktflade med potentielle kunder.
Samarbejder åbner dog for en række muligheder, som kommer an på typen og graden af samarbejde. Det gælder ikke kun for virksomheden selv, men også virksomhedens potentielle kunder, og glade kunder er godt for forretningen.
Ved at indgå et fast samarbejde med en anden virksomhed, gør det jer i stand til at påtage jer andre typer opgaver. Nogle gange kræver projekter mange og forskelligartede kompetencer, som især mindre virksomheder ikke altid besidder alene.
Har man en tømrer- eller murervirksomhed, kan man blive kontaktet af en potentiel kunde om nedrivning. Har man har ikke ressourcerne til at skille sig af med affaldet fra nedrivningen, ville et samarbejde med en virksomhed, der beskæftiger sig med udlejning af containere at gøre.
Det samarbejde ville sikre, at selvom ens spidskompetence er inden for tømrerarbejde, men man har nedrivningskompetencer, at man er sikker på, at opgaven kan løses.
Samarbejdet kan være så simpelt som en rabataftale mod at være fast partner med virksomheden som faciliterer udlejning af containere. Det kunne også være en aftale om, at containervirksomheden står for alle aspekter, der omhandler byggeaffaldet med blandt andet sortering og bortskaffelse.
Ved at have samarbejder med andre virksomheder gør det alle involverede virksomheder i stand til at byde ind på større projekter. Grunden, til at et samarbejde er en god ide, er muligheden for at lære hinanden at kende og dermed effektivisere indsatsen.
Sidder man i en tech-virksomhed, som er dygtige til den dybe og komplekse kode, kunne et samarbejde med grafikere og webdesignere være værd at overveje.
På den måde kan man ikke blot kode den komplicerede bagside af en kundes hjemmeside, man kan samtidig tilbyde at stå for design og implementering af siden sammen med samarbejdspartnerne.
Hvorfor egentlig have et reelt samarbejde med en virksomhed og ikke bare hyre en hjælpende hånd fra tid til anden? Fordi man er mere effektiv, når man kender hinanden.
Vælger man som virksomhed, der skal have hjælp fra andre virksomheder til at løfte en opgave, at hyre fra gang til gang, vil der være opstartsvanskeligheder ved hver opgave.
Har man et fast samarbejde, ved man hvordan den optimale arbejdsgang er, man kender dem, man skal arbejde sammen med, og man stoler på hinanden – en overset faktor for et godt samarbejde.
Andre virksomheder gør tingene på en anden måde, og inspiration til videreudvikling af ens egen virksomhed er altid kærkommen. Selvom man samarbejder med virksomheder, som ligger uden for ens eget fagområde, kan man stadig finde inspiration.
For nogle vil der være overlappende elementer, man kan tage ved lære af, om det handler om virksomhedsstruktur, opgaveadministration eller effektivisering.
For andre vil det være en fordel at vende et eller andet forhold i virksomheden på hovedet og se det fra et andet perspektiv. En meget anderledes type virksomhed har måske en meget anderledes måde at høre tingene på, og det kan være sundt at opleve.
Netværk kan man ikke komme udenom i disse tider, og der er mange muligheder for at få udbygget sit professionelle netværk, hvis man ikke har det i forvejen.
I de fleste kommuner findes der erhvervsnetværk, som faciliteres af forskellige aktører, og nogle steder er der rigtig mange tilbud til dem, der gerne vil udvide sit netværk.
Får man opbygget et godt netværk, eller har man det i forvejen, skal det selvfølgelig udnyttes. Der findes ikke mange bedre anbefalinger end dem, der kommer fra folk, man kender, og det er netop netværkets styrke.