Artiklen indeholder reklamelinks
Med en traditionel forsikring opgør du hvilket tab du har haft. Herefter får du udbetalt en erstatning, så du i store træk står som om du ikke var ramt.
Nogle forsikringer er svære at regne ud. Det gælder eksempelvis livsforsikringer, for hvad er et liv egentligt værd?
Det gælder også, som mere nyligt og aktuelt eksempel, shitstormforsikringer.
Et af de store danske forsikringsselskaber tilbyder nemlig nu virksomheder og privatpersoner at tegne en forsikring mod at stå midt i orkanens øje med dårlig omtale til højre og venstre som Jensens Bøfhus og Idé Møbler oplevede det i 2014 og 2015.
Men hvis du har tegnet forsikringen og uheldet er ude får du ikke en erstatning. I stedet får du betalt eksperthjælp til at komme ud igen.
Shitstorme er unikke på den måde, at de skader din virksomhed ikke alene mens den står på, men også i lang tid efter. Vi glemmer som personer de sager virksomheder igennem tiderne har været ude i. Men vi bliver mindet om det hver eneste gang vi søger efter virksomhedens navn på Google og Bing. Internettet glemmer med andre ord ikke.
Den eksperthjælp du kan forsikre dig til at modtage hjælper således ikke alene med at behandle shitstormen mens det står på. Det er også et mål med forsikringen at hjælpe dig bagefter, så du kan genvinde kontrollen over din virksomheds online omdømme.
Eksperter arbejder med online reputation management – den ydelse, du har brug for efter at have været udsat for en shitstorm – ved hjælp af søgemaskineoptimering.
Din udfordring er, at en række historier, blogindlæg og anmeldelser er de efterladenskaber, der tegner et billede af din virksomheds tur i orkanen. De resultater kan ikke slettes. Men ved at lave resultater, der i Googles øjne er mere relevante for din virksomhed har du mulighed for at ”overdøve” resultaterne. At gøre dem mindre relevante. For ligesom et træ ikke er væltet hvis ingen har hørt det, så eksisterer den dårlige omtale ikke, hvis ikke den ligger på de første par sider i Google ved en søgning på din virksomheds navn!
Hvis du som virksomhed frygter for internettets repressalier kan du tage forskud på sorgerne og allerede nu begynde at arbejde med online reputation management.
Det er en fornuftig beslutning, for hvis du senere bliver ramt står du stærkt og har ikke samme behov for omkostningstung ekspertbistand til at komme ud igen.
Med præventiv online reputation management arbejder du med at skaffe positive anmeldelser før de negative rammer; du har en aktiv personlig blog og en virksomhedsblog, Google kan referere til som relevant indhold; og du arbejder sammen med pressen om at sikre også positive presseresultater fremfor alene de der bliver skrevet, når en af dine medarbejdere eller du selv jokker i spinaten.