Artiklen indeholder reklamelinks
Fokusset på bæredygtighed, miljøomkostninger og energioptimering bliver stadig større. Det er en essentiel del af enhver organisation af en vis størrelse. Især i produktionsindustrien er det vigtigt, at energioptimeringen er en fast del af programmet for budgetplanlægningen i virksomheden. Der kan nemlig være mange penge at spare, hvis man vælger at have et grønt udsyn og at tænke uden for de konventionelle rammer. Et godt sted at starte kan være virksomhedens fugtstyring.
Som en faktor, der er relevant for virksomhedens energioptimeringsstrategi, kan fugt være nem at overse. De fleste eksperter inden for deres område vil naturligvis kende til problemstillingen, men i det daglige arbejde kan det være svært at sætte fingrene på denne faktor. Den bliver nemt en overset en af slagsen, når hverdagens produktionsnedbrud sker.
Men fugtstyring er faktisk essentielt i forhold til energioptimering i mange forskellige brancher. Det er ikke kun ved produktionen af eksempelvis farmaceutiske midler, at fugtstyring er vigtigt. Det er også i vindmøller, ved fremstillingen af litium-ion batterier, i skøjtehaller og vandværker m.fl.
Fugt medfører nemlig en række relaterede problemer, såsom:
Med kontrol og luftfugtigheden, får man til gengæld
Formålet med at drive virksomheden er naturligvis at skabe et overskud, så virksomheden i sig selv bliver rentabel. Det er selvfølgelig også vigtigt, at der er noget andet, der gør, at virksomheden giver mening. Men i bund og grund giver det ikke mening, hvis virksomheden ikke kan generere et overskud.
I jagten på et forbedret overskud, skal man selvfølgelig ikke undervurdere netop energioptimering. Det handler nemlig ikke kun om at være grøn, men også om den energiregning, som fylder så stor en del af posten for kapacitetsomkostninger.
Til gengæld kan man opleve, hvis man udnytter det rigtigt, at øge sit overskud yderligere som følge af god branding i forbindelse med sine tiltag i forhold til energioptimeringen. For selvom det ofte er et andet sted fokus ligger, når en virksomhed vælger at gøre noget ud af energioptimering, er der andre sidegevinster, man kan få, hvis man er opmærksom på det.
Det klinger godt, hvis en virksomhed kan bryste sig af at have reduceret sine energiomkostninger med en stor procentdel. Det signalerer, at virksomheden tager noget corporate responsibility, og det kan slutbrugerne godt lide. De handler nemlig i højere og højere grad efter bæredygtige produkter.
I kan derfor med fordel lægge nogle markedsføringskræfter i at fortælle, at I gør tingene på en bæredygtig måde, og at I har ambitiøse mål for jeres fremtidige udvikling på område. I kan endda fortælle, at det er en bonus, at man sparer noget på energibudgettet også (og ikke den anden vej rundt).
Hvis I spiller jeres kort rigtigt, kan I opleve en positiv kundetilstrømning, der er med til at finansiere omlægning til et bedre og mere energieffektivt produktionsanlæg. En omlægning, der måske starter med, at I får styr på fugtstyring som det første.