personlig-markedsfoering

Få succes med målrettet og personlig markedsføring

Mange virksomheder benytter i dag markedsføring, der er automatiseret, og som når ud til så mange modtagere som muligt – ofte fordi det er tidsbesparende. Det gælder særligt, når virksomheder sender nyhedsbreve eller kører annoncer på de sociale medier, som har til formål at favne bredt og ramme så mange som muligt.

Heldigvis er der de senere år kommet mere fokus på persontilpasset markedsføring, og flere og flere virksomheder begynder at gå væk fra en ”one-fits-all” tilgang til markedsføringen og i stedet benytter sig af mere personlig markedsføring, som henvender sig direkte til den enkelte forbruger. Bliv klogere på, hvorfor du skal i gang med at lave personlig markedsføring, og hvordan du gør det, herunder.

Derfor skal du benytte persontilpasset kommunikation

Personlig markedsføring er markedsføring og kommunikation, der er målrettet til hver enkelt forbruger eller til en specifik målgruppe. Ved at anvende brugerdata som for eksempel forbrugernes købshistorik eller data om forbrugerens adfærd og interesser, er det muligt for virksomheder at lave personlig markedsføring og tilbyde oplevelser, der er målrettet til den enkelte forbruger.

Når markedsføringen er personlig og tilpasset forbrugernes individuelle behov og interesser, bliver markedsføringen mere relevant for den enkelte, og der er dermed større sandsynlighed for, at din virksomhed får flere kunder og øget salg. En undersøgelse viser faktisk, at 75% af forbrugerne med større sandsynlighed ved at handle hos forhandlere, der har kendskab til deres tidligere køb, kan genkende dem ved navn samt giver dem anbefalinger til køb baseret på deres købshistorik.

Fordi flere og flere virksomheder benytter personlig markedsføring, er forbrugerne blevet mere vant til at modtage persontilpasset kommunikation og individuelle anbefalinger, hvilket har gjort, at mange forbrugere foretrækker og forventer, at virksomheder benytter sig af persontilpasset kommunikation. Det er dermed en klar fordel, hvis din virksomhed gør brug af personlig og målrettet kommunikation i jeres markedsføring, da det vil få jer til at stå stærkere blandt jeres konkurrenter.

maalrettet-markedsføring

Sådan kan du bruge persontilpasset markedsføring

Der findes mange eksempler på, hvordan du kan bruge persontilpasset markedsføring. En af de mest populære, er persontilpassede køb, der er baseret på forbrugerens købshistorik. Når en kunde har købt et produkt hos dig, er det oplagt at tilbyde kunden lignende produkter eller produkter, som passer godt sammen med det allerede købte produkt.

Persontilpassede køb kan også være baseret på forbrugerens adfærd, herunder hvad forbrugeren tidligere har vist interesse for af produkter. Hermed kan du tilbyde anbefalinger til forbrugeren, som forbrugeren med størst sandsynlighed kunne have en interesse i at købe. Denne type persontilpasset markedsføring er ideelt til at skabe mersalg hos tidligere kunder, og du kan med fordel benytte persontilpassede køb i enten annoncer, e-mails eller på din hjemmeside.

Et andet meget klassisk eksempel på persontilpasset markedsføring, er, når en kunde lægger varer i kurven uden at gå til kassen. Her kan du sende en opfølgende påmindelse til kunden via e-mail, om at vedkommende stadig har varer i kurven, Det kan være effektivt til at få kunden til at komme tilbage og gennemføre købet.

Disse er eksempler på persontilpasset og målrettet markedsføring overfor den enkelte forbruger online. Men faktisk kan du også gøre brug af personlig og målrettet kommunikation offline. Det kan du for eksempel gøre ved at benytte direct mail, hvor du sender et fysisk brev med et personligt budskab til en specifik målgruppe. Persontilpassede direct mails kan for eksempel bruges til at opsamle tidligere kunder og skabe mersalg.

Vejen til at få succes med din personlige markedsføring er dermed at indsamle data om dine besøgende og kunder, som du kan bruge til at lave personlig og målrettet kommunikation mod den enkelte og mod specifikke målgrupper gennem alle dine kanaler – både online og offline.