Bliv klogere på søgemaskineoptimering

0

 

Alle snakker om online markedsføring. Hvis man som virksomhed gerne vil være synlig, er internettet et godt sted at starte. Ofte bliver søgemaskineoptimering (SEO) også nævnt, når det drejer sig om online markedsføring. SEO er nemlig blevet en stor del af at være synlig på nettet, hvor kunderne også er tilstede.

Men hvad betyder SEO egentlig, og hvilke indsatser ligger bag? Bliv meget klogere på SEO og generel online markedsføring i denne artikel.

Formålet med søgemaskineoptimering

Det hele grundlæggende formål med SEO er at blive mere synlig i Googles søgeresultater på bestemte primære søgeord. Det handler altså om at lave en indsats på det ord potentielle kunder bruger som søgeord på Google, og på den måde få en højere placering i forbindelse med den enkelte søgning.

Når man har en god placering på Google, oplever man merværdi. Det oplever mange af de virksomheder, der har investeret i SEO indsatser.

Man har kun et øjeblik til at fange en potentiel kundes opmærksomhed og få dem til at klikke ind på siden. Hvis man er placeret på side to i Googles søgeresultater vil meget få nå om til siden, da brugere ikke har nogen form for tålmodighed, når de navigerer rundt på nettet.

Mange webshops vælger at lave en SEO indsats på nogle bestemte produktnavne, da de oplever, at det er et populært produkt på deres online shop. På den måde kommer produktet længere op i Googles organiske søgeresultater, når der søges på dette, og det er ofte med til at øge omsætningen.

Hvis man er i tvivl om, hvilke søgeord der vil være mest relevante at køre på, findes der værktøjer til at finde ud af dette. Google har blandt andet udarbejdet Google Keyword Planner, som kan give et indblik i hvor mange søgninger der er på de forskellige søgeord samt give idéer til relaterede søgeord, man også kan gøre brug af.

Søgemaskineoptimering får virksomheder til at være synlige, der hvor både nuværende og potentielle kunder kan finde dem.

Søgemaskineoptimering er omfattende

Ordet søgemaskineoptimering dækker over en helt masse forskellige indsatser, der, som før nævnt, skal få dig og din virksomhed op i Googles organiske søgeresultater. De organiske søgeresultater er gratis, og er en slags belønning fra Google. Man kan også betale sig til en god placering gennem Google AdWords annoncer, men det er igennem SEO arbejdet at man bliver synlig rent organisk.

Der er mange forskellige faktorer, der spiller ind, når Google skal vurdere, hvorvidt en side er god og indholdsrig nok til at få en høj placering på udvalgte primære søgeord.

De forskellige faktorer omfatter blandt andet:

  • Kvaliteten af sidens skriftlige og visuelle indhold
  • Brugen af primære søgeord i sidens skriftlige indhold
  • Løbende opdatering af sidens indhold
  • Hvorvidt primære søgeord fremgår i overskrifterne (H1,H2,H3 osv.)
  • SEO titel og meta beskrivelse der indeholder det primære søgeord og beskriver tekstens indhold
  • Hvorvidt siden er mobilvenlig
  • Hvorvidt siden giver en sikker forbindelse til de besøgende (https)

Ovenstående faktorer er blot et udpluk af dem, som Google benytter, når de skal bedømme og belønne en side. Faktorerne hører desuden ind under det der kaldes on-page SEO, som altså er de faktorer, man selv kan påvirke og ændre gennem sin hjemmeside.

Der findes dog også off-page SEO, som er nogle faktorer, som man ikke selv direkte kan påvirke og forbedre. For at siden får en højere linkværdi, skal den virke troværdig i Googles øjne. Det betyder blandt andet, at siden skal have henvisninger (links) fra andre sider. Altså eksterne sider der linker til den pågældende hjemmeside. Det kan gøres gennem for eksempel linkbuilding fra eksterne kilder.

Der findes dog også andre faktorer, der spiller ind, når man snakker off-page SEO, heriblandt:

  • Lav Bounce Rate – de besøgende klikker ikke ind og ud igen, men bliver på siden i længere tid
  • Siden har eksisteret forholdsvis længe
  • Sidens identitet er verificeret
  • Indgående links fra andre eksterne hjemmesider, som Google har tillid til
  • Sidens primære søgeord bruges i linkteksterne fra de eksterne kilder, der linker til den
  • Sidens indgående links er spredt ud og kommer fra flere forskellige eksterne sider

Hvis en hjemmeside med en høj linkværdi linker til din side, vil det blive belønnet af Google, idet en side de har tillid til, har tillid til din side. Når man snakker off-page SEO er det helt centralt, at andre brugere reagerer på dit indhold ved at dele det på sociale medier eller linke til det. Det skaber trafik på din side, og giver en højere placering i søgeresultaterne.

Share.