Artiklen indeholder reklamelinks
At outsourcing af digitale opgaver kan spare virksomheder for mange penge er intet nyt. Nyt er dog måden, hvorpå sådanne udviklingsprojekter i dag bliver varetage af virksomhederne.
Danske IT-konsulenter har tidligere set arbejde ryge til udlandet og har af denne grund følt sig pressede. Men en ny mulighed for de IT-sagkyndige er nu ved at vise sig. De danske virksomheder har nemlig opdaget fordelene ved en vel gennemført outsourcing-kampagne, men de har svært ved selv at eksekvere den som følge af manglende kendskab og erfaring.
De har med andre ord brug for en projektleder. Og her kommer en dansk IT-sagkyndig på spil.
Den IT-sagkyndige vil som projektleder have mulighed for at oversætte opgaven, følge op og sikre sig kvaliteten af arbejdet.
Med oversætte menes der ikke fra et sprog til et andet – dansk til engelsk. Der menes for funktion til metode.
En dansk virksomhed ved, hvad de gerne vil have udviklet. Deres program skal have en række funktioner. Men hvordan disse funktioner fungerer i det bagvedliggende system, har de danske virksomheder svært ved at forklare for de, der skal varetage udviklingen.
Gives denne opgave til en dansk udvikler, vil denne kunne forstå funktionen og selv oversætte det til metode. Men gives opgaven uden videre til fx et hus i Ukraine eller Filippinerne, er det straks sværere for den lokale projektleder at sætte gang i udviklingen.
Her er brug for et mellemled – det mellemled, der meget vel kan være en dansk IT-sagkyndig. Denne kan oversætte opgaven, sikre kvaliteten og holde hånd i hanke med et udviklingsteam, der ikke udvikler efter danske “arbejdsstandarder”.
At bede en dansk udvikler eller IT-sagkyndig stå for en opgave og en ukrainsk eller filippinsk samme opgave er meget forskelligt.
I Danmark er vi generelt ikke bange for at åbne vores mund, hvis vi mener, en opgave kan løses smartere på en anden måde end den, der bliver udlagt for os. Vi er med andre ord ikke ubetinget loyale overfor arbejdsgiverens instrukser.
Her er det anderledes især i Østen. Hvad man får fortalt af en arbejdsgiver, er også det, man laver – uanset, om man synes, det ikke giver mening, hvad man har gang i. Uanset, man kan se, det kan laves smartere. Når arbejdsgiveren har dikteret vejen, følger man den også, selvom en anden vej vil være mere effektiv.
Det skal man være klar over, når man outsourcer arbejde til Østen på denne måde – man kan ellers komme til at gøre i nælderne, når man sender opgaver i denne retning.
De danske virksomheder forventes at fortsætte tilgangen med outsourcing af digitale opgaver. Det er først og fremmest billigere end at få løst de samme opgaver i Danmark. Og med det rigtige hold (og den rigtige IT-sagkyndige som projektleder), kan man opnå et solidt resultat.
Især Ukraine har vundet gunst hos mange danske virksomheder, da landet har en IT-uddannelse overlegen de fleste andre lande i udkanten af Europa. Det har i den senere tid, hvor ustabilitet og kold-krigs-stemning med Rusland har præget avisernes overskrifter, medført udfordringer for de danske virksomheder, der har gjort sig selv afhængige af deres kolleger i Ukraine.