Artiklen indeholder reklamelinks
Der er nogle ting, som har en afsmittende effekt på de ting, de berører. Det gælder inden for alle tænkelige dele af vores dagligdag, men man kan bruge det i markedsføringen i forhold til ens produkters image eller branding.
Et sted hvor dette er tydeligt er inden for skønhedsprodukter og hudpleje. Her har nogle mærker fået det virtuelle stempel ’apoteksmærker’ eller nogle gange mere specifikt ’franske apoteksmærker’.
Det er producenter som Avène, Vichy og La Roche-Posay, der ofte falder ind under denne betegnelse. Produkterne kan ganske vist købes på både de fysiske apoteker og på apotekerne på nettet, men de kan også købes mange andre steder.
Derfor kan man undre sig over, at de har fået tilnavnet apoteksmærker, men ikke desto mindre er det en bonus for producenterne. Nogle ting kan man ikke selv styre, men disse mærker kunne man let forestille sig var noget, der i sin tid kun kunne købes på franske apoteker.
Det virksomhederne får ud af at brande sig op ad andre er selvfølgelig en afsmittende effekt. I tilfældet med apoteksmærkerne er det den troværdighed, apotekerne står for. Man opfatter apoteket som et solidt sted med ordentlig viden om kroppens funktioner.
Når det handler om skønhedsprodukter og hudpleje, er der en masse stoffer på spil, som gør det ene og det andet ved huden, og derfor er sammenhængen med apoteket til gavn for producenterne.
Tanken hos forbrugerne er, at man kan stole på apotekerne, og at man kan forvente høj kvalitet hos apoteksprodukterne. Det er trods alt vores sundhed, de står i hænderne med. Derfor forventer vi kvalitet hos det, apotekerne sælger os.
Når vi forventer det på apoteket, gør vi det også hos de produkter, der fås på apoteket, og dermed følger der en forventning om kvalitet og effektivitet med, når man tænker på Avène, Vichy og de andre som apoteksmærker.
Man opbygger ikke bare et bestemt brand eller et bestemt image hen over en weekend. Det tager tid at opbygge det billede, som andre har af en. Det gælder både for enkeltpersoner, men det gælder også for virksomheder og organisationer. Derfor skal man altid have de lange briller på, når man snakker brand og image.
Det gælder også for apoteksmærkerne. Hvis det har været en bevidst strategi at positionere sig op ad apotekerne, har det været en lang vej derhen. Det har krævet en bevidst styring af salgssteder og markedsføring, at de er blevet kædet så tæt sammen med apotekerne.
Til gengæld kan det godt betale sig på den lange bane, hvis man kan finde ud af at arbejde med branding og image. En række af de store virksomheder behøver stort set ikke reklamere for sig selv, fordi forbrugerne udmærket godt ved, hvad de står for.
Lægger man mærke til reklamer for de helt store, etablerede virksomheder, handler det sjældent om virksomheden selv. Der kan være reklamer for et nyt produkt eller en ny ydelse, men der er for det meste ikke reklamer for virksomheden selv. Det er der nemlig ikke behov for, fordi vi forbrugere kender brandet.