Data til boligmarkedet

Data er allerede ved at ændre boligmarkedet på flere måder

Data er alle vegne, og man kan ikke komme uden om data i dagens Danmark. I og for sig har man haft data i årtier, for det er sådan set bare informationer, som bliver samlet, men fordi mere og mere er sat sammen med computere, og vi bliver målt og fulgt, fra vi står op, til vi går i seng, har vi meget mere data.

Det betyder også, at vi kan bruge det til nye ting. Data bliver brugt på mange områder, som man måske ikke tænker over, men som faktisk er ret smarte. En af de brancher, der bruger data i højere grad end tidligere, er boligbranchen og ejendomsmæglerne.

Data bliver brugt på flere måder, og måske tænker man det ikke som brug af data, fordi vores hverdag i dag er så indhyllet i brugen.

Alligevel er der altså en masse data på spil, når der skal købes og sælges huse, og det er praktisk, når man skal købe eller sælge en bolig. Der er nemlig mange muligheder for at bruge data på en god måde i forbindelse med handler med ejendomme.

Det store overblik for mægler, køber og sælger

Det mest oplagte eksempel på den gode brug af data i forbindelse med bolighandler er naturligvis alle de muligheder, der er for at slå op, hvad der er af boliger på markedet. Efterhånden er man ikke længere begrænset af den enkelte mægler eller kædes udvalg, man kan få serveret alle huse på et sølvfad.

Hvis man er faldet for byen Auning på Djursland, behøver man ikke ringe til enhver ejendomsmægler i Auning for at se alle boliger i Auning. Man kan bare gå på nettet for at finde en oversigt over alle boliger til salg i området på tværs af alle mæglere. Det gør det væsentligt lettere at overskue markedet.

EDC-gruppen har endda taget dette et skridt videre, da de også har et køberkartotek. På den måde kan man skrive sig op som interesseret i en bestemt type bolig, og så kan mæglerne slå op og sende potentielle boliger til de interesserede.

Faktisk står EDC for Ejendomsmæglernes Data Centrum, så det er måske naturligt nok, at det er EDC, der er kendt for deres brug af køberkartoteket.

Markedsføring er blevet mere præcis

Data rammer plet

Sammen med mange andre ting har sociale medier og internettet ændret vores liv, men det har også givet ejendomsmæglere og mange andre flere muligheder inden for markedsføring. Og markedsføring er vigtigt, når der skal sælges huse.

I moderne markedsføring af boliger vil man kunne udnytte vores brug af internettet til at vise relevante boliger på gode tidspunkter. Det kræver selvfølgelig en del data, som vi gladeligt genererer på daglig basis, og det er sådan set også ganske ufarligt.

E-mails, annoncer på Googles søgemaskine, annoncer på Facebook og Instagram og mange andre steder kan man falde over den bolig, man har ledt efter. Måske har man allerede været inde og kigge på en bestemt bolig, og så kan man pludselig støde på den samme bolig på forskellige platforme.

Den slags annoncer kan endda følge en rundt, så man bliver vist den bolig, man er interesseret i, når man læser sine nyheder, finder opskrifter eller noget helt tredje.