Salgstraening

Salgstræning er en industri, fordi der er brug for det

Artiklen indeholder reklamelinks

Der er en masse fokus på entreprenørskab eller entrepreneurship, hvis man vil gå med den internationale måde at sige det på, rundt om på de store uddannelsesinstitutioner og i det politiske landskab.

Mange snakker om, at vi i Danmark ikke er gode nok til at starte vores egne forretninger, til at turde tage springet og gå selvstændigt, så vi kan få flere virksomheder, der kan skabe flere arbejdspladser til danskerne.

Selvom der er mange gode intentioner i det fokus, er der en fejl. Der er fine muligheder for at skabe en ny virksomhed, og innovation er på skemaet i mange forskellige uddannelser, men mange får ikke nok at vide om, hvordan man holder sin virksomhed kørende.

Salg og omsætning er nøglen

Hvis man skal have en virksomhed, der vokser og skaber arbejde til flere mennesker, skal man naturligvis også øge sin omsætning, øge sit overskud og forbedre virksomhedens økonomi.

Den mest oplagte måde at gøre det på er ved at sælge bedre. Denne del af at drive en virksomhed mangler nemlig i undervisningen i mange uddannelser, som ellers forsøger at puffe de studerende i retning af egen virksomhed og innovation.

Man kan have nok så god en ide, men kan man ikke sælge den, kan den ikke blive til en virksomhed.

Det er faktisk ikke mere kompliceret end det. Det er næsten hævet over enhver tvivl, at der ligger ideer rundt om i verden, som ikke er blevet til noget, fordi idemageren ikke kunne sælge ideen eller produktet til andre.

Salgstræning findes i alle afskygninger

Salgstraening i flere formate

Fordi der er så stort et behov for bedre salg, findes der også mange, der tilbyder at træne andre i salg. Salgstræning er en industri, som er opstået af et behov, og omfanget af de, der tilbyder salgstræning, vidner om det store behov.

Det er ikke kun blandt iværksættere, der er brug for salg. Der findes både tilbud om salgstræning for mange ad gangen, altså til virksomheder af en vis størrelse, der findes træning for mindre virksomheder, og mange væksthuse tilbyder også salgstræning.

Alle virksomheder har brug for at være gode til at sælge, og det kan ses i de mange forskellige tilbud, der findes på markedet.

Hvor skal linjen lægges?

Det store spørgsmål er selvfølgelig, i hver høj grad man har lyst til at skubbe studerende ind på en retning, som peger mod egen virksomhed. Hvis man for alvor ønsker at skubbe mange studerende den vej, bør man sikre sig, at de studerende også får forudsætningen for at drive virksomheden, efter den er oprettet.

Ud over at blive klædt på til at sælge det, man tilbyder, er der også andre aspekter af at drive en virksomhed, man bør klæde spirende iværksættere på til.

Eksempelvis et grundlæggende indblik i hvordan en virksomheds økonomi fungerer, så man sikrer, at der er styr på skat og afgifter, eller måske en grundlæggende indføring i kontrakter med både kunder og potentielle fremtidige ansatte, når virksomheden vokser ud over en enkeltmandsvirksomhed.