Træt af dårlige møder? Her er 4 tips til et effektivt og produktivt møde

0

 

Klokken er klart over 9, og flere af dine medarbejdere er, igen, for sent på den til mødet, der startede kl. 9. Under mødet er flere af dem ikke motiverede eller forberedte, og flere af dem ender med at gå forvirrede derfra.

Hvis du kan nikke genkendende til ovenstående scenarie, hvor effektiviteten af de mange møder daler, så er det måske på tide at finde på nye metoder, eller tænke i andre løsninger.

Uanset om du er en større virksomhed eller du blot er en mindre virksomhed med 4 betroede medarbejdere, så er møder en del af hverdagen, og derfor skal de også gerne være effektive.

Nedenfor kan du læse 4 tips til at få gang i de effektive møder.

Vær præcis

Du kender garanteret flere der er mødt for sent op til et møde, og alle skal derfor vente på dem. Det er der ikke meget sjov i. Og det er desuden spild af tid at have flere mennesker siddende og vente i flere minutter. Tid som kunne være brugt på anden vis. Derfor er det vigtigste ved effektive møder, at du og medarbejderne er præcise. Det betyder, at medarbejderne skal komme til tiden, og du skal starte til tiden. Er der nogle der kommer for sent, så vil de altså gå glip af det, du siger, inden de ankommer. Hvis du altså lader dem deltage på trods af forsinkelsen.
Når I starter præcist og er præcise, bruger I tiden fornuftigt, og der er ingen spildtid.

Hav en klar dagsorden

Du ville formentlig ikke gå ind til et møde med en kunde uden at være forberedt. Så derfor skal du, og dine medarbejdere, selvfølgelig også være forberedt. Og her menes der altså, at du udsender en dagsorden for mødet på mail til medarbejderne i god tid, så de kan se, hvad der skal drøftes på mødet, og tænke over punkterne. Når alle er forberedt og ved, hvad der skal drøftes, bliver møderne mere effektive, og alle får noget fornuftigt ud af det, i stedet for at spilde sin tid.

Skriv referat

Det er en god idé altid at udpege en referent der kan tage notat af mødet og herefter udarbejde et referat. På den måde kan I bedre huske, hvilke ting der blev drøftet på mødet, og I kan bruge referatet til næste møde. Det er desuden vigtigt, at referatet ikke er flere dage om at blive sendt ud til alle i virksomheden, for så har mange allerede glemt det. Send det hurtigst muligt ud efter mødet, så det står i frisk erindring, og folk evt. selv kan tilføje noget.

Prøv noget nyt

mødelokaleHvis I altid sætter jer i det samme mødelokale, hver gang I har et møde, kan det hurtigt blive demotiverende og uinspirerende. Der må gerne ske lidt afveksling, som kan få medarbejderne på andre tanker. Derfor skal du måske overveje, om I kan flytte jeres møder til et andet lokale eller lokation. Det kan eks. være til en walk and talk udendørs, på en restaurant, et kontorhotel eller måske dette kontorfællesskab i Aarhus. Her kan I booke jer ind til at holde møde i mødelokalerne og dermed opleve noget nyt.

Hvis jeres virksomhed allerede er lejere i et kontorfællesskab i Aarhus, eks. hvis I sidder i åbent kontor eller lejer lager til webshopvarer, så er det meget nemt for jer at booke jer ind på mødelokalerne.

Share.