Stort-marked-for-dansk-kunst-–-især-i-udlandet

Stort marked for dansk kunst – især i udlandet

Artiklen indeholder reklamelinks

Der er danskere, der ikke er bange for at betale 50.000 kroner for en stol eller 100.000 kroner for en sofa, men i et af verdens mest lige lande er det relativt få.

Det er derfor også udfordrende, at bygge en forretning alene med de bedste møbler, når målgruppen i så lidt grad er til stede.

Det fik Dansk Møbelkunst til, i starten af dette årtusinde, at rykke butikken fra København og ind i Paris – lige ved Seinen.

Her ligger butikken i en sidegade, men sælger mere end nogensinde før. Der er nemlig flere personer i Paris, der både værdsætter det bedste inden for design, og samtidigt er i stand til at betale for det.

Det er således både franskmænd, men også forbi rejsende turister, der gør et køb i butikken, der tidligere har fået omtale i Politiken.dk for et 800.000 kroner dyrt skrivebord.

Det er blandt andet Wegner-møbler, Kjærholm-møbler, Finn Juhl-møbler, Arne Jacobsen-lamper, Poul Henningsen-lamper og Børge Mogensens fineste ting, du kan finde i butikken i Paris, hvor sortimentet sjældent er det samme flere måneder i streg. Mange af møblerne og lamperne i butikken har de kun i en enkelt version, og dette begrænsede udbud er også med til at øge prisen på varerne.

Stort-marked-for dansk kunst –-især-i-udlandetSalg til udlandet fra København

I 2002 lå butikken i København, og her oplevede indehaver Ole Høstbo, at mere end halvdelen af salget gik til udenlandske turister.

Det gav blod på tanden i forhold til at rykke ud i verden.

Valget stod til sidst mellem Paris og New York. Her blev kærlighedens by valgt, da den geografiske afstand til Danmark med et fly er til at overkomme, og ikke kræver dages tilvænning oven på jetlag.

Samlere vil have det bedste

De fleste købere i en butik af Dansk Møbelkunst er samlere. De vil have det andre ikke har, netop fordi andre ikke har det. Uanset om de samler på designermøbler, designerlamper, frimærker eller noget helt fjerde.

Prisniveauet er så højt i butikken at de færreste ”almindelige mennesker” kan være med. Det er en udfordring i sig selv, for de bedste møbler er der meget få af og således også få kunder, der kan betale prisen for.

Des ældre et møbel er, des bedre – for her er chancen for, at designeren har arbejdet direkte med snedkeren om at skabe møblet større. De møbler der er skabt i hånden i samarbejde mellem designer og snedker er mange penge værd. Har møblet tilmed patina og er det i god stand, kommer prisen op på mange hundrede tusinde kroner.

Sådanne møbler har et dedikeret publikum – således fortæller Ole Høstbo, at blot 20 kunder står for godt 80 % af omsætningen i hans forretning, der ligger nær Seinen. Ikke fordi det er dyrt og unikt, men fordi det koster hvad andre ikke har mulighed for at betale. Samleren har det unikke i hans samling.

Med et sådant publikum til butikken, sker der relativt få handler hver uge. Det er de færreste kunder, der blot kommer ind fra gaden, for så at brænde mange tusinde euro af på de mest unikke danske designs som butikken byder på.