Medarbejderpleje og forretningssucces går ofte hånd i hånd. Hvis du har en god medarbejderpleje og forkæler dine ansatte, vil du også få gladere medarbejdere. Glade medarbejdere medfører som oftest større produktivitet, hvilket medvirker til større succes for din virksomhed.
Det er derfor en rigtig god idé at du prioriterer et større fokus på medarbejderpleje – både fordi du skaber større medarbejdertrivsel, men også fordi det kan være en medvirkende faktor til vækst og succes i din virksomhed.
Men medarbejderpleje kan være mange ting, og du skal derfor overveje, hvor langt du ønsker og har økonomi til at gå for dine medarbejderes trivsel.
En af de måder, hvor du kan forkæle dine ansatte er ved at give dem gratis adgang til en fysioterapeut eller psykolog. Arbejde kan være både hårdt og stressfyldt. Og selvom dine ansatte måske sidder ved skrivebordet hele dagen, kan de have brug for hjælp til både stressfyldte situationer, musearmen eller ryggen. Det er vigtigt for din virksomheds succes, at dine medarbejdere kan yde deres bedste. Derfor er en medarbejderordning med gratis adgang til en fysioterapeut eller psykolog godt givet ud for dig.
I stil med ovenstående punkt, skal dine medarbejdere også have mulighed for rent faktisk at kunne gå til fysioterapeuten, psykologen eller tandlægen. Det kan være svært at få passet en tur til tandlægen ind i en stram hverdag med et arbejde fra 8-16. Det kan derfor være en god idé, at du giver dine medarbejdere større fleksibilitet måske i form af flekstid.
En anden måde, hvor du kan forbedre medarbejderplejen i din virksomhed, er ved at sikre dig, at dine medarbejdere har det rette nødvendige udstyr. Du kan ikke forvente, at dine ansatte skal bruge deres private telefon til arbejdsrelaterede opkald. Det vil derfor være en god idé at forære dine medarbejdere en arbejdstelefon eller betale for deres private telefons abonnement. Du skal altid kunne komme kontakt med dine medarbejdere. En mobil er derfor en medarbejdergode til både din og dine medarbejderes fordel.
Alle disse medarbejdergoder kan dog få store økonomiske omkostninger for din virksomhed. Og selvom medarbejderpleje handler om at forkæle medarbejderne, handler det i lige så høj grad om, at du sikre dig dine medarbejderes generelle trivsel i hverdagen.
En af de første skridt hen imod en bedre medarbejderpleje og større trivsel og effektivitet er derfor medarbejdersamtalen.
Din virksomhed har brug for tilfredse og produktive medarbejdere, for at din virksomhed kan blomstre. Medarbejdersamtalen er derfor en god anledning til at indlede en dialog med dine medarbejdere om, hvordan de har det i virksomheden generelt, og om de er glade og tilfredse med arbejdsopgaverne.
Uanset om du foretrækker en årlig medarbejdersamtale, eller du foretrækker at afholde løbende samtaler med dine medarbejdere, er medarbejdersamtalen et væsentligt skridt hen imod en god medarbejderpleje.
Det er ved medarbejdersamtalen, at du for alvor får mulighed for at være og vise, at du er en god leder, der har øje for dine medarbejdere og deres trivsel, effektivitet og udviklingsmuligheder.
Er du i tvivl om, hvordan du skal håndtere medarbejdersamtalen, og hvad du skal sige, for at samtalen ikke udvikler sig til en rutinepræget afkrydsnings-samtale eller en hurtig hyggesnak, kan du forberede dig med en samtaleskabelon.
Med et HR System kan du bygge dine egne samtaleskabeloner til hver enkelt medarbejder og desuden udsende en dagsorden for samtalen til medarbejderen, så I begge er godt forberedt inden samtalen.
Det er altså en god idé, at du tager hånd om dine medarbejdere, uanset, hvilken form for medarbejderpleje du vælger, for det er dine medarbejdere, der er støttepillerne i din virksomhed, og som medvirker til, at du og din virksomhed får succes.