Sådan tager du kontrollen tilbage på Trustpilot

0

 

Den danske virksomhed Trustpilot er lykkes med at gøre sig selv kendt i hele verden og har nu kontorer ikke blot i København, men også i New York.

Forretningsmodellen er lige så simpel som den er berygtet: Virksomheder kan betale for at få bedre adgang til at svare på anmeldelser samt sende automatiske e-mails ud for at bede kunder om at anmelde på Trustpilots platform.

Salget sker med aggressive telefonsælgere, der flere gange har fået små iværksættere til at lufte frustration på de sociale medier. Kan det passe, den mindste pakke koster over 15.000 kroner om året med moms?

Ja – men så mange penge behøver du dog ikke at betale for at genvinde noget af kontrollen over dit eget brand med Trustpilot:

Svar uden at betale

Du har mulighed for at oprette dig som virksomhed på platformen og få adgang til at svare uden at betale for det.

Ved at svare på dine anmeldelser – gode som dårlige – viser du potentiale kunder, der kommer ind på din virksomheds profil ved en søgning på dit navn, at du tager dine kunder seriøst.

Selvom der ikke er mange anmeldelser og flere er negative kan du derfor undgå at Trustpilot koster det salg ved rent faktisk at svare på dem.

Husk, at en kunde der skriver en negativ anmeldelse på trustpilot-opkald-til-kundennettet ofte føler sig overset og med en mail eller et telefonopkald kan vindes tilbage som glad kunde. Det er på sin egen, aggressive måde at råb om hjælp fra en person, der føler sig dårlig behandlet af din virksomhed.

 

Bed selv kunder om at anmelde

En af de primære funktioner du som abonnent på Trustpilot betaler for er muligheden for at sende automatiske mails ud til dine kunder.

Dette kan du dog også gøre uden Trustpilot.

Du kan eksempelvis indsætte et link til virksomhedens Trustpilot-side på dine afsluttende automatiske mails, når du har behandlet en kundes ordre til ende.

På denne måde får du ikke det lille skilt, der hedder ”Verificeret anmeldelse” på Trustpilot. Det er dog i realiteten det eneste du her vil betale for.

Udover naturligvis en mere fleksibel samarbejdspartner i forhold til selve Trustpilot. Flere virksomheder har således rapporteret hvordan de har haft nemmere ved at slette negative anmeldelser efter at de blev betalende kunder hos Trustpilot. De der har takket nej til den billigste pakke til 15.000 kroner om året har oplevet, hvordan Trustpilot næsten har udnyttet den negative anmeldelse til at ’true’ et salg igennem.

Ved aktivt at arbejde med online reputation management har du mulighed for at opbygge et ”værn” af positive anmeldelser på Trustpilot fra kunder, der er glade for din ydelse.

Dette værn vil tjene dig godt den dag en vred kunde bruger tid og kræfter på at sværte din virksomhed til – og Trustpilot som virksomhed bruger det til at lave et salg for din virksomhed.

Share.