Artiklen indeholder reklamelinks
Når du på Black Friday om ikke så lang tid går ud og køber din nye computer til samme pris, som du normalt ville bruge på en biograftur, tjener butikken ingen penge på dig.
Men butikken har heldigvis andre metoder til at få en ærlig mønt ud af handlen (ellers ville butikken slet ikke være der til at starte med). Vi kigger lidt på her, hvordan butikkerne faktisk tjener penge, når du nærmest ikke kan åbne en fane i din internetbrowser fredag den 27. Oktober uden at blive mødt af tilbud, butikken utvivlsomt taber penge på.
Især 3 metoder kan butikken – online som offline – tage i brug for at lave en positiv handel i sidste ende:
Har du købt en spillekonsol, et fjernsyn, en computer eller en mobiltelefon i Fona eller Elgiganten for nyligt?
Så har du sikkert fået tilbudt en forsikring med i købet.
Avancerne på at sælge et fjernsyn til mange tusinde kroner kan nemt være 50-100 kroner. Så skal der sælges rigtigt mange fjernsyn før at det ligner en forretning. Derfor tilbyder flere og flere butikker i dag en forsikring du kan købe, så du får et nyt fjernsyn eller en ny telefon, hvis skærmen på den gamle går i stykker.
Det er forsikringer, butikkerne næsten tjener flere penge på end salget af fjernsynet til at starte med – på samme måde, som nogle bilmærker i dag tjener flere penge på at tilbyde finansiering til køb af deres egne biler end det faktiske salg af bilen.
Bliver du tilbudt en elektronik bør du ud fra et pragmatisk økonomisk synspunkt sige nej, men hvis det giver dig tryghed i livet er de penge nok ikke så dårligt givet ud igen.
Som alternativ til at købe en ny forsikring hver gang du køber et elektronikprodukt kan du omlægge din eksisterende indboforsikring. Hvis du betaler mere i fast præmie kan du nedsætte din selvrisiko ganske betragteligt på den måde. Det er selvrisikoen på et par tusinde kroner, der holder en almindelig dansker fra at anmelde en tabt mobiltelefon eller en våd computer til forsikringen, da gevinsten simpelthen ædes op af butikken. Overvejer du en ny forsikring kan du indhente 3 tilbud online gennem forskellige portaler og lade forsikringsselskaberne ringe til dig fremfor selv at vente i kø på at få et ekstra godt tilbud.
Der har altid været en god avance på småting, når det kommer til især forbrugerelektronik. Vi sammenligner prisen inden vi køber en ny computer, men når vi lige skal have et HDMI-kabel med til et par hundrede kroner gider vi ikke sammenligne priser og eventuelt købe et andet sted.
Det er butikkerne glade for. Så er der nemlig stadig penge at tjene her.
Kabler, printerpatroner og hukommelseskort er eksempler på produktkategorier, du køber samtidigt med, at du fx køber et kamera eller en computer – og hvor du ikke gider sammenligne priser og købe et andet sted, når nu, du er der i forvejen.
Derfor tjener butikkerne også i dag gode penge på at sælge dig et HDMI-kabel til 200 kroner, der måske koster 20 kroner i indkøb. Der skal stadig sælges mange kabler for at forretningen bliver god, men avancen hjælper dig på det samlede regnestykke, du som kunde bidrager med på Black Friday.
En butik der sælger iPhones tjener måske 100 kroner på at sælge dig en iPhone, selvom den koster 5.000 kroner. Men et iPhone cover, der koster 200 kroner, tjener de 180 kroner på. Nu ved du hvorfor butikkerne generelt meget gerne vil sælge dig tilbehør, når du køber ny telefon, ny computer eller udskifter stuealteret derhjemme med et, der er meget større.
For mange internetbutikker især er Black Friday ikke en dag, hvor der tjenes mange penge.
Der omsættes for mange penge. Men fra omsætning til faktisk indtjening kan der sagtens være et godt stykke.
Derfor gælder det for mange internetbutikker om at købe så mange kunder som muligt. Når du en gang har handlet hos en butik giver du typisk lov til, at butikken må sende dig en mail med gode tilbud og du ”Liker” måske endda virksomheden på Facebook.
Med et særligt godt tilbud næste gang er det derfor nemmere for butikken at få din opmærksom og derved sælge dig flere ting. Så kan butikken godt overleve, at avancen fra salget af den ekstra billige mobiltelefon på Black Friday måske ikke gav så meget.
Vi fik i Danmark en ny forbrugerelektronikkæde i august 2015. Norske ”Power” rykkede ind i landet med et stort varehus i Glostrup – lige overfor gaden ligger den store konkurrent i form af Elgiganten.
Power har sat mange hundrede millioner til side over de kommende år for at etablere sig i Danmark. Det er nemlig ikke gratis og mange af de varer du køber til almindelige priser tjener Power i bedste fald ikke penge på.
Ligeså mange af varerne vil Power tage et tab på. Men de køber dig som kunde og får en stor omsætning, kæden kan bruge som springbræt til at skabe en mere gunstig og indtjeningspositiv forretning på senere.
Markedet forbrugerelektronik – som også er det, hvor der er flest tilbud at hente for dig på Black Friday med kæder som Elgiganten, CDON og Komplett m.fl. – har i årevis været presset på pris især takket være andre EU-lande, der sælger til Danmark, men som har et lavere omkostningsniveau i form af lavere moms og løn til deres medarbejdere. En ny spiller som Power går derfor ind på et marked, der i bedste fald kan betegnes som ”presset”.
Det bliver spændende at se hvilken udvikling det kommer til at drive for prisen på din næste computer – hvem ved, måske tilbuddene på Black Friday i 2016 rammer et niveau langt over 2015?