Ligesom det fysiske brev kan mange ledes til at tro, at fysiske direct mail-kampagner er en uddød genre, der for længst har set sin storhedstid. Men det er ikke rigtigt. Faktisk er det netop nu, hvor digitaliseringen for alvor præger vores hverdag, at du kan skille dig ud fra mængden ved at udsende fysiske direct mails til dine kunder.
Du kan faktisk få rigtig stor succes med dine direct mail-kampagner, hvis du lægger en strategi for dem, og finder kreativiteten frem, så dine direct mails får dine modtagere til at føle sig som VIPs.
Her får du 3 gode råd til, hvad du skal huske for at få succes med dine direct mail-kampagner.
Det første du skal gøre, inden du påbegynder dine direct mail-kampagner, er at finde ud af, hvad formålet med dem er. Hvad er det, du gerne vil opnå? Hvis dine direct mails ikke har noget specifikt og klart formål, taber du hurtigt dine modtagere, og de vil højst sandsynligt ikke være interesseret i at blive kunde hos dig.
Samtidig skal du også sørge for, at du klart og tydeligt fortæller dine modtagere, hvad du vil have dem til at gøre. Skal de skrive sig op til dit nyhedsbrev? Skal de købe noget? Eller skal de melde sig ind i din forening? Gør det klart, hvad du vil have dem til at handle på, og vis, hvordan de skal gøre det, så der ikke opstår tvivl eller misforståelser hos modtageren.
Giv også gerne dine kunder flere alternativer og muligheder. Hvis formålet med din direct mail er, at dine modtagere skal oprette et medlemskab til din bogklub til et specifikt månedligt beløb, kan du vælge at give dem flere muligheder og alternativer til at gøre dette – eksempelvis ved at give dem mulighed for at tilmelde sig en prøveperiode. Det giver dine modtagere en følelse af frihed til selv at vælge den mulighed, der passer til dem, og gør, at de måske er mere tilbøjelige til at blive medlem.
En direct mail skal være visuelt interessant. Det er de sjove og anderledes direct mails, som modtageren husker. Når du skal til at opbygge og udforme dine direct mail-kampagner er det derfor en god idé at tænke ud af boksen. Brug masser af billeder, pop-up-effekter, prægning eller brug grafik, der er interessant at kigge på, og som fanger dine modtageres interesse. Direct mail handler om at markedsføre sig gennem fysiske kampagner. Benyt dig derfor af fordelen ved det fysiske materiale og vælg et specielt papir, nogle særlige falsninger eller pop-up-effekter, der bliver siddende i din modtagers hukommelse længe efter at vedkommende har set og læst din direct mail.
For at fange din modtagers opmærksomhed, kan det desuden være en rigtig god idé at personliggøre dine direct mail-kampagner til modtageren. Dette kan du gøre ved at gøre brug af den data du har om dine modtagere. Lav eventuelt en database, hvor du samler alle de informationer du har om dine modtagere.
Du bør så vidt muligt basere dine direct mails på den viden du har om dine modtagere. Hvem er de, hvor bor de, og hvad interesserer de sig for, er nogle af de spørgsmål du skal stille dig selv. Den viden du har om dine modtagere kan du nemlig bruge til at skræddersy tilbud, der er relevante og interessante for dem.
Få din modtager til at føle sig speciel og særlig ved at gøre dine direct mail-kampagner personlige og relevante for hver enkelt af dem. Det vil de huske og sætte pris på.
Når du har udsendt dine direct mail-kampagner kan det være en god idé at måle og analysere effekten af dem. Det kan du gøre ved at følge dine kunders fysiske og online adfærd.
Hvis kunden køber noget hos dig, opretter et medlemskab eller besøger din hjemmeside efter at have modtaget en direct mail fra dig, er det et tegn på, at din direct mail-kampagne har båret frugt. For løbende at følge med i effekten af dine fysiske direct mails kan det være særlig nyttigt at måle og analysere alle jeres kunders kunderejse og følge med i, hvor mange af jeres direct mail-modtagere, der køber eller henvender sig hos jer.