Markedsfoering via direct mail

Markedsføring i dag handler om sekunder og det, der er mindre

Artiklen indeholder reklamelinks

Hvis man gerne vil have sin virksomhed til at vokse, bliver man nødt til at gøre noget for det. Det betyder i langt de fleste tilfælde en eller anden form for markedsføring. Markedsføring i dag er så godt som både en videnskab og en kunst, når man ser de rigtig dygtige i aktion.

Man kan markedsføre sin virksomhed eller sine produkter ad så mange kanaler efterhånden, at det er svært at følge med over det hele.

Markedsføring er også efterhånden så fintfølende og så meget et spørgsmål om detaljer, at det kræver næsten militær præcision at forbedre sin performance. Heldigvis følger vores analyseværktøjer også med, så vi netop kan se de små forskelle.

Nogle discipliner er hurtigtvirkende, andre er langsomtvirkende, men alle forsøger de at give en fordel over konkurrenterne på ens marked.

Direct mail giver markedsføringen længere levetid

På skærmene især er vores opmærksomhed meget begrænset. Vi orienteret os lynhurtigt, og der skal ikke meget til, før vi forsvinder til noget andet på vores smartphone eller computer. Derfor er hvert sekund, man kan holde fast i fra modtagerens side, meget kostbart.

Det understreges af Toptryk Grafisk, som lavede et eksperiment et år. I stedet for annoncer online gik de over til offline markedsføring – primært direct mail. Hvis man ikke er helt stærk på direct mail, så er det ret meget det, som begrebet dækker over. Direkte post til modtagerne med markedsføring.

Direct mail dækker over fysisk post og altså ikke den elektroniske art. Det er lige præcis det, som trykkeriet fra Sønderjylland mener har skabt resultater.

Som deres salgs- og marketingchef siger i artiklen, får de fysiske breve mindst et par sekunders opmærksomhed, og det får de elektroniske kanaler ikke nødvendigvis. De sekunder kan være det, der gør forskellen, hvis indholdet ellers er godt nok.

Procenter er afgørende i det store billede

Procenter kan betyde meget

Når man kigger på alle tallene, man kan trække ud af sin hjemmeside gennem Google Analytics eller lignende, får man et lille indblik i, hvor stort online markedsføring er. Der er tal på så godt som alt, hvis man formår at sætte det op.

En direct mail-kampagne er naturligvis ikke lige så nem at tracke helt præcist, ligesom en online kampagne er det, men man kan lave antagelser og tage sine foranstaltninger for at måle på effektiviteten alligevel. Og det bør man selvfølgelig gøre.

Bare det helt elementære som bounce rate og gennemsnitlige antal sider er meget detaljerede. Det er tal, som kan gøre en stor forskel, hvis du formår at henholdsvis sænke eller hæve tallene lidt – særligt hvis du er en større virksomhed med mange besøgende.

Det giver sig selv, at jo større din virksomhed er, og jo flere besøgende du har på din side, jo større er effekten også af selv de mindre procentuelle forbedringer. Det kan altså nogle gange godt betale sig at forbedre et bestemt nøgleparameter med 0,2 procentpoint, for det kan ende med at blive rigtig mange besøgende og altså rigtig mange potentielle kunder, som du beholder på din side eller leder videre til mersalg.