Artiklen indeholder reklamelinks
I starten af februar rapporterede flere internationale marketing-magasiner, hvordan der blev rystet i de mobile søgeresultater hos Google.
Flere forudså vi snart ville se en større opdatering her. De fik ret.
Google meldte 26. februar ud på deres officielle blogspot, at de fra den 21. april ændrer i spillereglerne. Herfra betyder en mobilvenlig side endnu mere i de mobile søgeresultater. Eftersom mange sider allerede har oplevet det punkt hvor de har flere mobile besøgende end desktop-besøgende bør dette være en stor prioritering i dit web-arbejde de kommende par uger indtil opdateringen.
Den kommende opdatering fra Google er en del af et større spil om de mobile søgeresultater. Google har vundet og vinder stadig for så vidt angår desktop-søgninger, men kampen om den mobile platform ser indtil nu ud til at blive vundet af Facebook.
Facebook har allerede en søgemaskine, der går ud over netværkets egne resultater – men den er endnu ikke så sofistikeret som Googles. Men Google ved, at det kan ske.
Derfor lægger Google også mere og mere pres på webmastere for at lave deres sider mobilvenlige, så Google har gode søgeresultater at referere til. De med en mobilvenlig side bliver promoveret i de mobile søgeresultater og får en større del af den enorme kage, den mobile trafik repræsenterer.
Det er vigtigt her at notere sig, at der ikke er tale om en ny ting. Google har i et stykke tid devalueret mobil-fjendtlige sider i de mobile søgeresultater. Men den nye udmelding går på at tage det et skridt videre og er det mest aggressive Google endnu har meldt ud for de mobile søgeresultater.
Du skal naturligvis være klar til den 21. april (og det er ikke noget, du skal blive aftenen før – Googles robotter skal i god tid se, at din side er mobilvenlig, så er du ikke i gang nu er du ved at være sent på den!).
Du kan teste om din side er mobilklar med Googles værktøj her.
Grundlæggende har du to muligheder.
Den ene – og den løsning vi anbefaler – er at lave et responsivt webdesign. Her tilpasser din side sig afhængigt af hvor stor en skærm brugeren sidder på. Det er altså lige meget om det er en smartphone, en tablet, en bærbar eller en desktop-computer med en 27”-skærm. Resultatet vil altid være brugervenligt.
Med et responsivt webdesign er det altid samme URL der indlæses og det er den nemmeste at administrere.
Hvis du bruger et ældre CMS (Content Management System) kan det dog være lidt en udfordring at lave teknisk.
Sidder du med et nyere system som WordPress er det en langt mere håndterbar udfordring at lave et responsivt webdesign ud af hvad du allerede har.
Den anden løsning er at lave et mobilsite. Det kan være m.ditdomæne.dk, mobil.ditdomæne.dk eller lignende.
På denne måde har du flere sider at administrere, du risikerer duplicate content-problemer og en række brugervenlighedsudfordringer, hvis en mobil-bruger sender et link til den mobile side, der åbnes af en kollega på desktop.
Men det kan være den samlet bedste løsning hvis din virksomheds nuværende hjemmeside er skabt i et system, der ikke nemt laver sig om til et responsivt webdesign.
Uanset hvad bør du være klar – for søgeresultaterne kan meget vel se meget anderledes ud efter den 21. april. Og det er ikke på den gode måde, hvis du ikke er forberedt!