Den groenne boelge

Flere virksomheder hopper med på den grønne bølge

Artiklen indeholder reklamelinks

Strømninger i dagens Danmark og mange andre steder i den vestlige verden går over mod det grønne. Der bliver større og større fokus på at være miljøbevidste, og flere og flere vælger eksempelvis kødet fra deres daglige kost for miljøets og klimaets skyld.

Netop denne opblomstring af vegetarer og veganere åbner for en ny kundegruppe for mange virksomheder, da denne tendens åbner nye ruter for marketing og branding.

Eksempelvis supplerer mange vegetarer og især veganere deres mad med mineraler og vitaminer, som kan være svære at få nok af ved en kost uden animalsk indhold. Det er noget som en virksomhed som Biosym har udnyttet i sine produkter.

Biosym laver en række forskellige kosttilskud og vitaminpiller, som er vegetariske eller veganske. Nogle af dem har Biosym meget tydeligt markeret som egnede til veganere og vegetarer, andre er ikke markeret så tydeligt, men produkterne er stadig uden animalsk indhold.

Bæredygtighed kommer frem i bussen

I marketing og reklame skal der altid være et budskab, og det budskab skal være klart, tydeligt og helt fremme. Hvis man gerne vil sige, at ens produkt er effektivt, skal det ikke gemmes væk bag opremsning af ingredienser eller en fortælling om virksomheden.

Det vigtigste skal frem i bussen, så modtageren får det serveret først, og her fylder bæredygtighed mere og mere og reklamebilledet. Om det er henvendt til veganere og vegetarer som Biosym, ligesom eksempelvis Katjes gør det, eller det er noget helt andet, der spilles på, ses det flere steder.

Det er tit fraser som ”skånsom mod miljøet” eller ”produceret af økologisk materiale”. Man får at vide, at et produkt har en given fordel, og det kan være med til at tære mindre på naturen.

Den slags beskeder og budskaber kommer der flere og flere af i takt med, at vi bliver mere miljøbevidste og handler mere efter vores ideologier og mindre efter prisen på varen.

Stadig udfordringer med at rykke forbrugerne

Supermarked

Selvom vi i vesten har relativt mange penge mellem hænderne set i forhold til mange andre steder i verden, er der stadig udfordringer med at få flyttet forbrugerne mod bæredygtighed. Der er nogle, der handler med ideologien i førersædet, men det er ikke alle.

Når man står i supermarkedet, kan det være svært at sammenholde alle informationer som forbruger. Man har brug for en simpel måde at træffe en beslutning, når man står som forbruger og skal vælge mellem forskellige produkter.

Der har af et par omgange været foreslået fra politisk hold, at man skulle mærke produkter – især inden for fødevarer – så man kan overskue sine indkøb bedre. Man skal kunne holde to produkter op mod hinanden og hurtigt kunne afkode, omtrent hvilke miljømæssige konsekvenser disse fødevarer har.

Eksempelvis hvis man skal lave lasagne og har valget mellem at lave den med fars af oksekød eller kylling, skulle man hurtigt kunne afkode, hvad der er bedst for miljøet.

Koden er ikke knækket helt i forhold til den rigtige måde at skubbe forbrugerne over i den rigtige retning, men forbrugerne har stor magt i forhold til at sende landet i en mere miljøbevidst retning.