Artiklen indeholder reklamelinks
Torsdag d. 25. august lyder startskuddet til Aarhus Festuge, når den danske rapper og popmusiker L.O.C. giver koncert i forbindelse med den uofficielle åbning. Officielt åbner festugen nemlig først om fredagen d. 26. august, men også det nye tiltag Aarhus Streetfood lukker dørene op allerede torsdag.
Herefter følger en 9 dage lang festuge, hvor programmet står på lidt af hvert. Både børn, unge og ældre kan blive en eller flere oplevelser rigere i løbet af ugen. Især kunst og kultur fylder meget i festugen, men der vil også være adskillige arrangementer for børn, samt masser af musikalsk underholdning til unge og ældre.
Udover de arrangementer, som arrangeres af Aarhus Festuge og deres apparat af instanser, er de fleste af butikkerne i Aarhus midtby også med på at gøre festugen til noget særligt. Det betyder, at forbrugerne kan finde ekstra mange gode tilbud i festugens løb.
Også butikscentrene Bruuns Galleri og Storcenter Nord gør noget ekstra ud af festugen og bruger den i deres markedsføring. I sådan en festuge er forbrugerne mere varme, når det kommer til at bruge penge, end til hverdag. Det kommer altså både butikkerne og forbrugerne til gavn, at der er festuge.
I Bruuns Galleri har selv det nyåbnede apotek planlagt at lave nogle særlige festuge-tilbud. Forbrugerne kan altså også købe hverdagens nødvendigheder med rabat, når deres lokale apotek i Aarhus også er med på festugebølgen.
Hvis man har mod på at prøve noget nyt og anderledes, er der rig mulighed for i det i Aarhus Festuge. Der er nemlig, som altid, et vist fokus på gastronomi. I 2016 er temaet upside down, og når det kommer til madoplevelserne i ugen, vil man altså have mulighed for at prøve noget nyt.
Den nye kulturelle mad-hal, hvor Aarhus Street Food får hjemme, ligger ved rutebilstationen, hvilket giver stedet en meget central beliggenhed i midtbyen. Her kan man, ifølge Aarhus Festuges egen hjemmeside, smage alt fra vietnamesisk gademad til grilled cheese sandwiches.
Ved Aros har man også sat fokus på gastronomi. Det sker med Aros Food Hall, hvor maden ikke er eksotisk, men tværtimod lokalt og økologisk dyrket. Her er tale om mad, der serveres i små portioner ud fra filosofien om social dining – at man nyder maden i selskab med andre.
Også IKEA i Skejby har engageret sig Aarhus Festuge i det kulinariske aspekt af festlighederne. I samarbejde med to andre aktører sætter IKEA fokus på god mad i børnefamilien. Det indebærer en konkurrence, hvor man kan indsende familiens yndlingsopskrift – vinderens ret serveres i hele oktober måned hos IKEA Skejby.
Aarhus er en by, der i forvejen tiltrækker mange mennesker fra hele landet – både i forretningsøjemed, men også både danskere og udenlandske turister, der besøger byen for at opleve den. Det samme er tilfældet i festugen, hvor mange ude fra kommer for at få nogle nye oplevelser med hjem. I 2014 var besøgstallet for festugen på mindst 500.000 mennesker.