Artiklen indeholder reklamelinks
En af de største usikkerhedsfaktorer når man åbner en ny forretning er altid, om der kommer nogle kunder. For uanset hvor grundigt du har gjort dit forarbejde, undersøgt markedet og lignende, er det aldrig en garanti for, at folk køber noget, når butikken så åbner
Derfor gælder det om at tænke sig grundigt om, når man starter en ny forretning. Der kan være stor forskel på, hvordan man skal gribe sådan en sag an, alt afhængigt af hvilken type forretning man har, hvem ens kunder er og ikke mindst, om det blot er endnu en forretning i en kæde eller noget helt nyt.
Hvis du åbner en ny butik i en større kæde, er du allerede godt på vej mod en god start. Det ligger ganske naturligt, at de allerede eksisterende butikker må have succes, når der nu bliver udvidet med endnu en. Ved at kunderne allerede kender dit brand, er du potentielt i en favorabel position, når du skal markedsføre din nye forretning.
Det skyldes, at de allerede ved, hvad kæden står for. De har med andre ord allerede taget stilling til, om butikken er noget for dem eller ej. De kunder, der derefter vælger at besøge din nye butik, vil sandsynligvis allerede have en ide om, at det er en forretning, hvor de kan finde noget, de kan bruge. Hvis udgangspunktet for dine kunder er, at du har det, de står og mangler, så er du snublende tæt på succes allerede fra start.
Derudover kan den eksisterende kendskabsgrad bruges til at markedsfører din nye forretning. Hvis du eksempelvis har en mailliste eller en Facebookside, har du allerede direkte kontakt til en stor del af dine kunder. Og hvis du gennem disse kanaler vælger at fortælle om din nye butik, når du ganske gratis ud til en gruppe potentielle kunder, der allerede er glade for dit produkt. Det er en effektiv og nem måde at sprede ordet.
Det er en anden udfordring, du står overfor, hvis du skal starte en helt ny forretning op. Det kunne eksempelvis være en salatbar, en tøjforretning eller noget helt tredje. Her kræver det noget mere forarbejde at finde ud af, hvordan man lettest får fortalt potentielle kunder, at der nu er kommet en ny spiller til byen.
Her er der flere ting, der spiller ind. Der er eksempelvis forskel på, om din forretning ligger midt på hovedgaden af en lille by, eller om den ligger på en mindre gade i en storby. I førstnævnte tilfælde vil en masse mennesker hver dag passere din forretning. Og hvis du ellers ikke sælger noget, som kan fås i store mængder allerede, er der en god chance for, at folk bliver nysgerrige og kigger ind.
Er det derimod i en storby, er det en anden sag. Her kommer intet gratis, og uanset om din butik er unik for byen, så er konkurrencen enorm. Derudover stiger sandsynligheden for, at der er direkte konkurrenter i en større by. Men der er også flere mennesker, og derfor flere potentielle kunder. Så det gælder i høj grad om at få skabt noget opmærksomhed.
For at skabe opmærksomhed kræver det ofte, at man evner at skille sig ud fra mængden. Det er muligt, at din butik er 100 % økologisk og bæredygtige, eller på anden måde unik. Men hvis dine kunder ikke får dette at vide før de træder ind i butikken, er det svært at få ordet spredt.
Derfor kan du vælge at gøre en aktiv indsats for at øge kendskabet til din forretning. Sælger du eksempelvis mad, er det oplagt at starte med at gøre de nærmest beboere opmærksomme på din forretning. En måde at gøre det, kan være via direct mail. Her kan du sende en flyer eller lignende ud til de nærmest 10 gader eksempelvis. For når folk får noget i postkassen, vil de altid skænke det et blik.
Dog gælder det om, at de også skal ende i din forretning. Derfor kan det være en ide at lade din flyer fungere som en rabatkupon. For hvis folk får 5 eller måske 10 % rabat ved deres første køb, er de nok villig til at give dig en chance. Og hvis du evner at gribe den, så har du med få midler fået skabt en masse opmærksomhed. Derefter kan du håbe, at de fortæller det videre til deres venner og familie, og så skal du nok få penge i kassen.