Under corona pandemien blev mange arbejdspladser og ansatte sat på prøve. Flere tusinde danskere var hjemsendte og nødsaget til at arbejde hjemmefra. Selvom det for flere har været en hård omvæltning, viser flere undersøgelser, at en stor del af de ansatte gerne vil have flere hjemmearbejdsdage. Større frihed og fleksibilitet er blot nogle af fordelene, som nævnes ved hjemmearbejde. Flere ansatte har ligeledes givet udtryk for, at de har arbejdet mere effektivt og løst flere opgaver i forhold til en dag på kontoret. Hjemmearbejde er kommet for at blive, hvilket stiller nye krav i forhold til arbejdsmiljøet i hjemmet. Her får du 5 tips til, hvordan du skaber et godt arbejdsmiljø derhjemme.
Reglerne for en hjemmearbejdsplads er blevet revideret af flere omgange. Derfor er det en god ide at tjekke op på reglerne for hjemmearbejde. På den måde har du dit på det tørre, hvis der hersker tvivl mellem dig og din arbejdsplads. Ifølge Arbejdstilsynet gælder arbejdsmiljølovgivningen som udgangspunkt i samme grad, når du arbejder hjemmefra.
For at skabe et arbejdsmiljø der tager hensyn til en ergonomisk korrekt siddestilling, er det vigtigt at have et skrivebord og en justerbar stol, som passer til din højde. Når du sidder ved skrivebordet, skal du ikke falde sammen i ryggen eller i skuldrene, men derimod sidde tilbagelænet med rank ryg og afslappede skuldre. En passende mus og tastatur er ligeledes alfa og omega for at undgå skader. Placeringen af din computerskærm skal stemme overens med en armslængde afstand og når du kigger ind i skærmen, skal dine øjne se en smule nedad. Sørg for ordentlig belysning i rummet og placer din skærm, så dine øjne ikke generes af reflekser fra vinduet. Hvis dit eget udstyr ikke lever op til kravene i forhold til hjemmearbejde, skal arbejdsgiveren være ansvarlig for korrekt arbejdsudstyr, som du kan få med hjem.
Når du arbejder hjemmefra, er virksomhedens IT-sikkerhedspolitik stadig gældende. Når du arbejder fra kontoret, er dit IT-udstyr sikret gennem virksomhedens IT sikkerhedsløsninger, men når du forlader kontoret, er du ansvarlig for at opretholde en sund IT-sikkerhed i hjemmet. De fleste arbejdspladser sikrer deres arbejdscomputere, men hvis dette ikke er tilfældet, kan du gå til din chef og forhører dig om mulighederne for bedre antivirus.
Ligesom på arbejdspladsen skal du selv sørge for et godt indeklima. Luft ud i det rum du sidder i med jævne mellemrum. Sørg for en stabil temperatur, så du hverken fryser eller har det for varmt. Er det sommer med temperaturer over 25 grader, kan du med fordel investere i en fane, som kan ventilere luften i rummet, hvis ikke et åbent vindue er nok.
Aktivitetsniveauet er måske lidt lavere, når du arbejder hjemmefra. Gåturene til toilettet eller kantinen er forkortet, når du sidder derhjemme. Selvom du arbejder hjemmefra, skal du stadig huske at holde små pauser. Brug ind i mellem 2 minutter på at rejse dig op fra stolen og lav nogle sving eller lav et par nakke-/skuldre udstræk, mens du sidder på stolen. Giv dine øjne en pause fra skærmen og suppler gerne med et par skærmbriller. Som en god tommelfingerregel skal du sørge for at skifte arbejdsstilling med jævne mellemrum for at undgå nakke og rygsmerter. Hvis du har et hæve-/sænkebord kan du med fordel stå op noget af tiden.