Sådan tjener du penge på Black Friday-kunderne

Sådan tjener du penge på dine nye Black Friday-kunder

Artiklen indeholder reklamelinks

Som butik bør du glæde dig til Black Friday. På dagen har du mulighed for at hente nye kunder ind til din butik, aktivere de eksisterende, tømme dit lager og i det hele taget sparke julesalget i gang med maner.

Men tjener du faktisk penge på dagen?

Du får en stor omsætningBlack Friday. Det kan vi næsten love allerede nu.

Indtjening kan du dog godt regne med halter lidt efter. Du skal ikke se Black Friday som en dag, du isoleret set tjener penge på. Men det er en mulighed for, at du efterfølgende kan tjene penge på din webshop. Især fordi at julesalget følger lige efter Black Friday. Julesalget er den periode på året, hvor dine kunder er mest klar til at købe dine varer.

Konverteringsraten stiger og ROI’en på din annoncering bliver (markant) bedre. Især de kunder, der i forvejen kender til dig er meget tilbøjelige til at konvertere en gang til. Derfor giver det også mening at engagere dig i Black Friday. Du tjener ikke penge, men du får en større base af kunder, du kan engagere til det efterfølgende julesalg år efter år og derved tjene penge.

Lad os kigge på et par af de mere konkrete metoder, hvorpå du kan tjene penge på dine kunder op til Black Friday:

Facebook-annoncering

En god måde at aktivere dine kunder på er ved hjælp af verdens største sociale netværk Facebook.

Du kan gøre det på to måder.

Den ene er at lave et almindeligt opslag på din virksomhedssides væg og lade dem, der i forvejen følger dig se det. Det er den almindelige måde at gøre det på. Desværre er det ikke en effektiv løsning.

Det er kun mellem 5 og 10 % af dine ”Likes”, der faktisk ser de opslag, du laver på din væg. Hvis du skal nå ud til resten er du nødt til at betale. Men at betale for din markedsføring er heller ikke et problem, så længe du får flere penge ind end du smider ud. Og det kan i høj grad lade sig gøre med Facebook.

Du har to muligheder, når det kommer til betaling:

Den ene er at sponsorere dine opslag fra virksomhedens side. Det er hvad Facebook kalder for ”boost”. Du laver et opslag og bruger hefter eksempelvis 200 kroner på, at det skal nu ud til alle dine ”Synes godt om” og mange af deres venner. For et par hundrede kroner rammer du adskillige tusinde mennesker med dit budskab. På Black Friday – hvor konverteringen fra besøgende til faktisk konverteret klik er væsentligt højere – kan selv denne lidt lemfældige tilgang til Facebook-annoncering give mening.

Den anden mulighed er at eksportere alle mails fra din shop til en CSV-fil (Microsoft Excel, kommasepareret). Denne uploader du til Facebook som en brugerdefineret målgruppe (det er den mulighed, der hedder ”Kundeliste”). Det skal være en CSV-fil for at det fungerer. Hvis du uploader en Excel-fil vil dette således give en fejl.

Facebook matcher nu Facebook-brugere og deres indtastede e-mails op med den liste af kunder, du har uploadet. Alle de matches der bliver fundet lægges ind i en målgruppe, du har mulighed for at annoncere til.

Du betaler meget få kroner for at komme ud til de mennesker, de kunder, der i forvejen har købt ind ved det. Det kan næsten ikke blive en dårlig forretning!

E-mail nyhedsbreve

Facebook er en løsning. En anden er flere nyhedsbreve.

Lige netop på Black Friday giver det god mening at sende nyhedsbreve ud allerede tidligt på dagen. Normalt får du næppe den bedste konvertering ved at sende dit nyhedsbrev ud kl. 09 om morgenen, men den 27. november 2015 sidder der en lang række af dine kunder og faktisk venter på at modtage dit nyhedsbrev med gode tilbud i anledning af den sorte fredag.

Sørg for, at dine ventende kunder får dit nyhedsbrev før at de får konkurrentens. De køber måske en fladskærm og computer på dagen, men de køber næppe 3. Butikken med det første nyhedsbrev og en aggressiv udmelding om begrænset lager på de mest populære varer har derfor gode chancer for også at ende med ordren fra kunden.

Du kan skrive dine e-mails i forvejen i de fleste gængse emailsystemer som Mailchimp og Campaign Monitor. Herefter er det blot at læne dig tilbage med en kop kaffe i 5 minutter og så være klar ude på lageret den syvogtyvende november, når ordrerne forhåbentligt begynder at komme ind på din shop.

Flyer med i pakken til julesalget

Du kan også være mere lavpraktisk og ”offline” end smarte e-mails og Facebook-kampagner.

Du vil gerne aktivere de der køber på Black Friday til resten af julesalget. Læg derfor en flyer med budskabet om gode tilbud og hurtig levering i hele juleperioden med til alle, der køber på Black Friday.

Du kan eventuelt tilbyde en mindre rabat i resten af juleperioden mod brugen af en rabatkupon, der hedder ”Black Friday”. Efter endt julesalg kan du se hvor mange, der rent faktisk brugte din kode og derved kan du få et indblik i, hvor effektive dine flyers har været. Sporing af offline salgstiltag er svært, men ved at kombinere ind i online-verdenen som eksempelvis med sporing ud fra rabatkoder er det muligt alligevel at få et indtryk af en kampagnes effektivitet.

Størst i 2015

Vi regner på Dagens-Erhvervsnyt med, at Black Friday i 2015 bliver den største af sin slags i Danmark nogensinde.

Det er der to grunde til:

Den ene er, at flere og flere slår til som Black Friday får længere tid på bagen. Folk skal lige lære konceptet at kende inden de slår til.

Den anden – og måske vigtigere grund – er, at Black Friday i år falder på sidste lønningsdag inden jul. Kontoen er således fyldt op og du står klar med alle de gode tilbud den 27. november. Det er en farlig blanding. Husk at hive ekstra lagerpersonale ind!