Artiklen indeholder reklamelinks
Vi har nu været midt i en verdensomspændende recession i snart 6 år. Mange danske virksomheder har knækket nakken på denne recession – og de, der holder fanen højt, har været nødt til at lave nedskæringer over hele linjen.
Desværre bliver især et område især forsømt af de danske virksomheder – nemlig IT’en. Det er nemt at spare penge på ens IT – men det er samtidigt uendeligt farligt.
IT er så vital en del af danske virksomheder i dag, at et indbrud eller et nedbrud kan have noget nær fatale konsekvenser for virksomheden.
Forestil dig konsekvenserne af ikke at have adgang til mail, ikke at have adgang til kundekartoteker eller endda ikke at kunne sælge varer i en internetbaseret butik – det er vejen ned og den stopper ikke med det samme.
Opdatering og udskiftning af IT samt IT-service generelt er nemme områder at spare på – men det er til gengæld også de områder, der kan gøre mest ondt, når det så går galt.
Det er for farligt ikke at holde systemer opdateret, ikke at have professionelle til at tage sig af ens IT-sikkerhed og undgå fortsat investering i ny og god hardware. Manglende vedligeholdelse af IT og ens IT-service kan betyde, at der slet ikke er nogen virksomhed i fremtiden.
Samtidigt behøver det ikke at være en uoverskuelig udgift i dag at have IT-folk tilknyttet. I dag er det muligt at få IT-service, og herunder indberegnet IT-sikkerhed og IT-drift varetaget af professionelle, for et fast og lavt antal tusinde kroner om måneden i form af et abonnement.
I stedet for at skære voldsomt ned eller helt væk kan en outsourcing af ens IT være løsningen, hvis budgettet er stramt. På denne måde er det muligt at opretholde status quo, men for en mindre del af budgettet. Det farlige er at skære helt væk.
Det behøver ikke at koste mere end et par tusinde kroner at have professionelle til at tage sig af IT-sikkerheden, således at der ingen indbrud sker, og IT-driften, således at der ingen nedbrud sker.
IT er et af de meget sjældne områder, hvor virksomhederne vitterligt ikke har råd til at spare.
Før i tiden har en intern IT-afdeling reelt været den eneste mulighed i forhold til IT-drift i virksomheden.
Det er meget dyrt og omfangsrigt at drive en intern IT-afdeling, og det har været med til at skabe billedet af IT-drift og IT-service som et unødvendigt dyrt felt.
I dag er det i stedet muligt at få ens IT-service leveret som et abonnement. På denne måde er det nemt at regne og budgettere med IT som en udgiftspost samtidigt med, at professionelle sørger for, at systemerne virker.
Den interne IT-afdeling er på retur til fordel for specialiserede aftaler omkring IT-service på abonnementsform.
En virksomhed kan nemt komme til at spare sig selv ihjel – men i stedet for IT bør der sættes ind andre steder i driften, der ikke har samme potentiale til at sætte hele virksomheden i stå, hvis ikke varetaget med præcision og kærlighed.
Og IT-service behøver ikke at koste mange penge i form af et abonnement.