Artiklen indeholder reklamelinks
Der er mange fordomme omkring “IT-nørder” – en af dem er briller og kuglepenne i brystlommen. En ny undersøgelse viser nu, at det med brillerne passer i 72% af tilfældene. Undersøgelsen viser siger dog ikke noget om, det kan skyldes de mange timer foran computerskærmen.
Det er vigtigt for en virksomhed, at have en god leder. Spørgsmålet er, hvordan bliver man set som god leder, og hvad bør lederen være særlig stærk på, for at kunne opnå dette.
Der blev stillet et væsentligt spørgsmål i en artikel fra Harvard Business Review, som er skrevet af Matthew Lieberman. Her stiller han spørgsmålet om en leder fokuserer på resultater eller mennesker. I denne artikel citerer han en undersøgelse, som er foretaget af Jamez Zenger fra 2009:
Hvis en leder bliver set som værende særdeles god til resultatfokus, er sandsynligheden for at han eller hun bliver set som en god lever kun 14 %.
Hvis en leder har stærke sociale færdigheder, bliver denne leder i mindre grad set for at være en god leder, kun 12 %
For en leder med både stærk resultatfokus og ligeledes sociale færdigheder, er sandsynligheden for at blive set som en god leder eksploderet til hele 72 %
Denne undersøgelse viser, hvordan virksomheden ser lederen som en god leder, en anden sag er dog, hvem der lever op til disse krav. Der er mindre end 1 % af lederne, som var vurderet til, både at være resultatfokuseret og have høje sociale færdigheder.
Arbejdsglæde får man ved to ting. Den kommer til dels af resultater og til dels af relationer. Det er ofte svært for ledere, som ofte er meget resultatorienterede at arbejde efter denne arbejdsglæde. Hvis man skal tro på denne undersøgelse, kan det alligevel godt svare sig, at have en ledelsesstil med fokus på begge dele. Tallene taler for sig selv – hvis du har fokus på begge område, vil du med 72 % sikkerhed blive set som en god leder. Det handler altså kort sagt om, at kunne have begge ”briller” på, på samme tid.
Spørgsmålet er nu, hvorfor det er så svært at have fokus på begge områder. Matthew Lieberman siger, at det ikke er naturligt, at vore hjerner er stærke på begge områder. Hjernen har kort sagt svært ved, både at være social og analytisk fokuseret på samme tid. I artiklen, som refererer til hans bog ”Why Our Brains Are Wired To Connect”, siger han:
”Hjernen er bygget med to forskellige netværker til at håndtere forskellige tankemåder og situationer. Disse netværker (resultater og relationer) fungerer som en neural vippe. Flere neurologiske undersøgelser viser, at jo mere aktiv et enkelt netværk bliver, des mere inaktivt bliver det andet”.
Det mest almindelige i erhvervslivet er, at medarbejdere tænker analytisk. Spørgsmålet er om det ofte er dem, som anses for at have den højeste faglige viden, der bliver forfremmet til ledelsesstillinger. Dette på trods af, at de ikke har hele pakken og også har evnen til sociale færdigheder. Hvis disse nye ledere ikke får oplæring eller en videreuddannelse, som de muligvis får brug for, så kan det have en direkte negativ indflydelse på arbejdsglæden og derved også produktiviteten.
Det er vigtigt som leder, både at have fokus på resultater og relationer. Det er ganske vist ikke sikkert, at begge ting kan bruges på en og samme tid, men så kan de måske anvendes sideløbende. Derfor skal du som leder sørge for, at dine medarbejdere skaber resultater. Lad dem gerne vide, at de gør en forskel for virksomheden.
Som leder bør man kunne mestre begge færdigheder og selv vælge, hvornår han skal have hvilke ”briller” på. Det er vigtigt at lederes har begge egenskaber, og at han herved kan påvirke sine medarbejdere til en bedre arbejdsglæde. Hvis virksomheden skaber en ledelseskultur, som anerkender ledere, som fokuserer på både resultater og mennesker, vil den få fantastiske dygtige ledere, som skaber fantastiske dygtige medarbejdere.