Artiklen indeholder reklamelinks
Det her er et af de tilfælde, hvor overskriften desværre lover mere, end den kan holde. Det er nemlig ikke muligt at slette negativt indhold fra internettet, når først det er lagt op, og du ikke har direkte adgang til indholdet ved fx at eje domænet.
Du kan i Danmark alliere dig med loven og få slettet indhold i visse tilfælde ved hjælp af retssystemet – men det er ikke en hurtig proces og svarer ikke til, hvor hurtigt ”tiden går på internettet”. Når noget først er lagt op, er der typisk allerede taget et par kopier af det inden for en dag eller to af forskellige tjenester.
Den gode nyhed er dog, at du reelt har en mulighed – nemlig online reputation management, ofte forkortet til det uheldigt associerende ord ORM.
En stående vittighed på internettet lyder, at det bedste sted at gemme et lig er omme på side 2 af Google.
Får du først et stykke indhold skubbet om på side 2 af Google, eller endnu bedre side 3 eller 4, vil skaden ved det negative stykke indhold i praksis være stærkt begrænset.
Online reputation management fungerer i praksis ved, at der for den ramte person eller virksomhed oprettes en række profiler på sociale netværk, en række blogs og informationssider, sider på Wikipedia og lignende, hvorefter der skrives udfyldende tekster om personen eller virksomheden her.
Formålet hermed er, at man skaber mere relevante resultater omkring personen eller virksomheden i Googles øjne. Google som søgemaskine lever af at levere det bedste resultat til sine brugere – og kan du redegøre over for Google for, at dit resultat er mere relevant, får du skubbet det negative resultat længere ud i internettets glemsel.
At lave denne operation kan enten gøres på forhånd, hvor der ingen skade er sket – eller det kan gøre, når der er et stykke negativt indhold online, der skaber problemer.
Sådan som søgemaskinerne i dag er indrettet har det indhold, der har længere tid på bagen, automatisk ”forrang” forstået som bedre muligheder for at rangere i søgemaskinerne. Opbygger du disse profiler på sociale sider, virksomhedsprofiler og Wikipedia-sider i god tid, får du nemmere ved at skubbe et ringe stykke indhold ned i Googles søgemaskine.
De fleste vil i praksis bruge et IT-firma eller mediebureau med kompetencer inden for online reputation management til at klare problemet. Og dette bliver langt billigere, da færre timer kræves, hvis der er tale om forebyggende arbejde og ikke konkret brandslukning efter et opstået problem.
En tilgang til online reputation management er at forsøge decideret at fjerne det negative indhold i stedet for at ”skjule” det ved at skubbe det bagom i søgemaskinerne.
Dette er dog problematisk. I Danmark er det sådan, at sider, der har den ramte virksomhed som afsender tilladt. Ved fx at have ordet ’drop’, ’anti’ eller ’mod’ i domænenavnet må du gerne bruge et firmanavn og lave en ”hadeside”.
Det blev senest slået fast ved sagen om personen, der havde lavet ”Drop-eniro.dk”, hvilket firmaet Eniro forsøgte at få stoppet ved Domæneklagenævnet – uden held.