Artiklen indeholder reklamelinks
Adresseløst og segmentering er ikke umiddelbart to ord, der lyder til at have den helt store sammenhæng. Det er dog faktisk en kombination, som mange virksomheder benytter sig af, når de skal have magasiner og andet markedsføringsmateriale ud til deres konkrete målgruppe.
Der findes mange måder, hvorpå man kan identificere sin målgruppe. Det er vigtigt, at målgruppen er segmenteret korrekt, hvis man skal være sikker på at nå ud til potentielle kunder og andre mennesker, der potentielt er relevant for en virksomheds produkt eller ydelse.
Adresseløse forsendelser kan dog også fungere som et massemedie. I den forbindelse rammer man bredt fremfor udelukkende at henvende sig til specifikke målgrupper. Det er en fordel, hvis det produkt eller den ydelse man markedsfører, har relevant foret bredt publikum – og måske en stor del af befolkningen.
Adressering af forsendelser bliver ikke længere brugt på samme måde, som hvad der førhen har været tilfældet. Det skyldes både nogle lovændringer i markedsføringsloven, men også fordi, at de i adresseløse forsendelser har vist sig at have sine fordele og styrker.
Der er en lang række fordele ved at benytte adresseløse forsendelser, når man gerne vil nå ud til sine udvalgte segmenter.
Adresseløse forsendelser har nemlig en alsidighed, hvilket er en af forsendelsernes klare styrker sammenlignet med når der arbejdes med adressering af forsendelser.
Magasinpost uden trykte adresser kan nemlig bruges som massemedie, men kan også målrettes til meget specifikke og nøje segmenterede målgrupper, som har en relevans for netop dit produkt.
Det er dog ikke kun alsidigheden, der anses som værende styrken ved adresseløse forsendelser. Denne type af forsendelser er nemlig typisk en billig løsning, som samtidig har en høj kendskabsgrad. Endeligt kan man, med adresseløse forsendelser, sikre sig en målbar effekt.
For at kunne udnytte fordelene og dermed få det optimale ud af adresseløse forsendelser, er det vigtigt, at man segmenterer korrekt. Man skal vælge sin målgruppe ud fra de rette kriterier. Segmentering kan være en svær øvelse, da det kan være svært at identificere sin målgruppe ud fra de rette kriterier.
Målgrupper er en vigtig del i alle former for markedsføring. Man bruger det både på printede medier som disse og i forbindelse med mere moderne markedsføring – for eksempel gennem sociale medier. Det er derfor vigtigt, at man har identificeret sin målgruppe allerede inden man sender markedsføringsmaterialet til tryk.
Budskabet, farverne og måden at markedsføre sig på skal alt sammen tilpasses, så det henvender sig til målgruppen. På den måde er man nemlig sikker på, at man ikke spilder markedsføringskroner på at sende materiale ud til nogle, der ikke er en del af målgruppen, og dermed ikke er potentielle kunder. Det gør nemlig, at de ingen relevans har for hverken markedsføringsmaterialet eller virksomheden.
Adresseløse forsendelser kan dog også fungere som et massemedie. I disse tilfælde er segmenteringen knap så vigtigt, da man der prøver at ramme bredt. Man vil ofte bruge adresseløse forsendelser som massemedie, hvis målgruppen favner bredt, og dermed har relevans for en stor del af befolkningen.