Protreptik – den moralske coaching

Artiklen indeholder reklamelinks

I dag er coaching blevet utrolig populært, det gælder både for private som for virksomheder. Alle vegne læser man i dag om coaching og i mange virksomheder, er det en fast del af arbejdet.

I virksomheder er det blevet accepteret, som en effektiv kur mod utrolig mange problemer. Derfor er netop coaching blevet en fast del af hverdagen i mange virksomheder. Hvis coaching bliver anvendt på den helt rigtige måde, så kan det både være et godt redskab for medarbejdere og for virksomheden.

Der opstår dog et problem, hvis coachingen udføres af en fra virksomhedens ledelse, da er der nemlig risiko for en lidt anden dagsorden med coachingens sande natur. I dag findes der ikke noget rigtigt og forkert, hvad angår coaching – det er derfor op til hver enkelt, at vurdere om etikken og moralen er i orden, det er der utrolig mange motiver der ligger bag.

Hvad er protreptik?

I takt med at coaching udbredes mere og mere i virksomhederne, bliver ordet protreptik også velkendt. Protreptik er en filosofisk ledelsescoaching, som med andre ord er en effektiv form for coaching, hvor hver enkelt virksomhed coacher sine medarbejdere, uden at manipulere dem til at leve og arbejde efter virksomhedens ønsker og behov.

Protreptik er altså den værdifulde måde for virksomheden, som tør gå skridtet videre i coaching verdenen. Det kræver enormt meget selverkendelse for virksomheden, at coache medarbejdere til, at han eller hun ikke behøver vinde hver gang for virksomheden. Først når denne selverkendelse er nået, så vil virksomhedens ledelse opdage, hvor vigtigt coaching er for den enkelt medarbejder, i udviklingen af virksomheden som helhed.

Bliver coaching brugt rigtigt?

I dag findes der rigtig mange mennesker, som udgiver sig for at være coach, da det ikke er en beskyttet titel. Mange af dem er dog også utroligt gode, men der er dog nogle, som man bør styre udenom på arbejdspladsen. Dem det drejer sig om, er dem som ikke tager udgangspunkt i medarbejderen, men derimod tager udgangspunkt i virksomhedens ønsker og behov. Her er der tale om en coaching på et særdeles uetisk og tvivlsomt grundlag. Hvis coachen er rigtig dygtig, så opdager den enkelte medarbejde måske slet ikke, at der her er tale om ren manipulation omkring, hvad der er bedst for medarbejderen. Udefra vil det typisk stemme godt overens med, hvad der er godt for virksomhedens interesse.

Derfor bør man gøre nøje overvejelser og se på coaching fra en anden synsvinkel, da denne form for coaching er langt fra den måde, som den bør udføres på. Hvis du som medarbejder bliver tilbudt en coach, så skal du altså være særlig kritisk og måske endda selv bede om udvælgelse af selve coachen.  Man kan også komme i en situation, hvor virksomheden udelukkende gør det for at hjælpe dig – derved er det underordnet, hvilken coach, som coacher dig.