Artiklen indeholder reklamelinks
En vigtig del af søgemaskineoptimering er at skabe nyt indhold og at skabe indgående links til ens website. Det er håndterbart og muligt at eksekvere. Hvor mange tekster har vi i dag versus hvor mange i morgen – og samme optælling er det muligt at lave med links.
Men i dette regnestykke er det nemt at glemme en måske endnu vigtigere faktor – nemlig det grundlæggende tekniske på websitet, der skal være i orden, hvis placeringerne i søgemaskinerne skal helt op at spille.
Uden dette tekniske fundament, er der ingen grund til at smide penge i yderligere SEO-optimering i form af flere tekster og links. Værdien af disse er nemlig til at overse, er fundamentet ikke solidt og opsat efter søgemaskinernes retningslinjer.
Men hvad betyder dette mere konkret?
Dagens-Erhvervsnyt.dk guider dig igennem det vigtigste:
Først og fremmest skal det være muligt for Google og andre søgemaskinernes robotter at gennemgå sitet. Det kan lyde lige lovligt logisk, men sandheden er, at det for Google er en umulig mission for så vidt angår mange tusinde danske websites.
Du kan gøre det nemmere for Google ved at generere et såkaldt “HTML”-sitemap. Det er en underside på dit site, hvorfra Google har mulighed for at se alle andre undersider. En oversigt. Når Google rammer denne sider, går Google derefter videre til alle andre undersider.
Vigtigt er det også at sikre, at et resultat – altså et stykke indekserbar tekst – kun forekommer en enkelt gang. Google vil maksimalt vise det samme resultat for brugeren én gang, og hvis din side derfor har det samme resultat på flere sider, vil de duplikerede versioner blive udelukket. Det ønsker du ikke, da fænomenet, kendt blandt fagmænd som duplicate content, kan trække et helt domæne ned (og altså også de ikke-ramte sider).
Dernæst kommer vi til hastighedsoptimering. At dit website svarer hurtigt er blevet vigtigere og vigtigere i og med, at båndbredde er blevet billigt og brugerens udstyr stærkt. Et langsomt website duer ikke af den simple årsag, at en af konkurrenterne med garanti har et hurtigere site – og så vil konkurrenten i sidste ende blive valgt. De færreste tænker over det, men de fleste bliver irriterede over lange loadtider og en dertilhørende ringe oplevelse.
Det er et spørgsmål om millisekunder. Men en investering i load-optimering vil være alle pengene værd.
Sidst, men ikke mindst, kan det lange og trivielle arbejde med at lave flere links og mere indhold påbegyndes. Det, mange i dag forbinder med SEO-optimering, er altså reelt først at påbegyndes som tredje skridt. Og i ovenstående to skridt er vi ikke engang gået i gang med søgeordsanalyser og lignende.
At skabe indhold efter de rigtige søgeord er lidt af en kunst i sig selv – ligeledes det at tiltrække gode og relevante links til dit website.
Men husk, når det virker svært eller regningen til den mand, der laver SEO-optimering begynder at hobe sig op, at det er hvad der sætter dig foran konkurrenterne. De gør det nemlig heller ikke. Og der er flere penge at hente i de organiske søgeresultater ved sober SEO-optimering end der nogensinde har været før (og flere og flere danskere kommer på nettet hver eneste dag).