Artiklen indeholder reklamelinks
I mange år har tog og privatbilismen været de to foretrukne måder at lægge distancen mellem Aarhus og København bag sig.
Men en ny udfordrer er de senere år kommet til, og tager en større og større del af markedet. Det skyldes især en lavere pris end at rejse med DSB eller at køre over Storebæltsbroen som privatbilist.
Der er tale om bussen, der har gjort et vaskeægte comeback!
Tre store busselskaber slås om den attraktive rute mellem København og Aarhus, hvor der ofte stoppes i Odense, Kolding og Horsens på vejen.
Billetter kan ved bestilling i god tid eller som studerende eller pensionist erhverves ned til blot hundrede kroner.
Til sammenligning koster Storebæltsbroen alene et par hundrede kroner og benzin cirka det samme fra København til Aarhus. Uden rabat koster en almindelig billet hos DSB firehundrede kroner, mere, hvis du ønsker at reservere en pladsbillet.
For pendlere kan tog fortsat være billigere som følge af mængderabat – men for personen, der en gang imellem besøger venner eller familie er det svært at konkurrere med priserne fra busselskaberne.
At tage med bussen fra København til Aarhus og retur igen tager det cirka halvanden time længere end med DSB, således fire og en halv time samlet. En tur i bil tager mellem to og en halv og tre timers køretid afhængig af kø og hastighed.
For DSB især er udsigten sort. Busselskaberne tager flere og flere kunder og er ikke eneste udfordrer til det statsejede jernbaneselskab.
Også GoMore og andre delebilskoncepter arbejder i kulisserne og bliver fortsat mere anvendte. Ruten mellem København og Aarhus er også her den mest populære blandt brugerne.
Med GoMore er det muligt, at finde en person at køre sammen med, hvad end du har bil eller ej. Du betaler bilens ejer en pris for at være med på turen. En tur fra Aarhus til København står lige nu brugerne af GoMore i cirka hundredehalvtreds kroner, og er således også under halv pris af turen med DSB.
Trods den lave pris vil et enkelt segment fortsat vælge DSB – nemlig erhvervsfolket. I DSB’s toge er det nemmere, at lave et stykke arbejde på turen, og derved forvandle det til produktiv tid, end det er på sædet i enten en bus eller i en privat bil. For det rejsende erhvervsfolk er prisen derved en investering, der tjener sig selv hjem igen.
Det rejsende folk mellem Aarhus og København plæderer med jævne mellemrum for en direkte broforbindelse mellem Sjælland og Jylland over Samsø. Det vil gøre det muligt, at rejse fra Aarhus til København på cirka en time.
At anlægge en sådan bro vil dog koste omkring 120 milliarder kroner – eller 6 gange, hvad vi betalte for at skabe Storebæltsbroen. Hvis broen på 50 år finansiere sig selv skal hver eneste tur over broen koste bilisterne over 1.000 kroner, og det vil de færreste betale for at spare en time eller to transporttid.