Tilbudssider

Tilbudssider er blevet populære i mange brancher

Artiklen indeholder reklamelinks

På nettet kan man finde så godt som alt. Uanset hvad du mangler, kan du finde det på nettet, men det er ikke altid lige til at vide, om man får den bedste pris på det, man mangler. Det har skabt grobund for en række sites, som indhenter tilbud fra flere leverandører eller udbydere og samler tilbuddene.

Disse sites er der blevet flere og flere af, og de findes efterhånden i så godt som alle brancher. De slår sig som regel op på, at de ved at skabe konkurrence kan skaffe bedre priser, end hvis man selv fandt og opsøgte det, man har brug for.

Tanken er sådan set også ret smart, fordi det giver forbrugerne et let overblik over i hvert fald nogle af de tilbud, der har at vælge imellem.

Hvis de også bliver præsenteret på en fornuftig måde, kan disse sider være en stor bonus for de forbrugere, som har brug for noget i den dyrere ende af prisspektret.

Det startede med biler

Nogle af de tidligste eksempler på disse tilbudssider handlede om biler. En virksomhed som Autobutler.dk er et perfekt eksempel på denne type sider, og i skrivende stund kan man forstå på deres hjemmeside, at knap 600.000 gange har bilejere brugt deres tjeneste til at få gode tilbud på mekanikerregningen.

Ideen har været så god, at den har bredt sig til en række andre områder, og i dag kan man få tilbud på det meste, som hører under tjenester, eller hvor man betaler timeløn.

Mangler man en advokat i Hadsten, kan man få tilbud på advokater, skal man bruge et flyttefirma i Nakskov, kan man få tilbud på flyttefolk, og listen er lang. De fleste ydelser, der kræver en eller anden længerevarende service, kan man finde en tilbudsportal på.

Det kræver som regel ikke mere end en søgning eller to på Google, så kan man finde disse portaler, der indhenter tilbud fra forskellige faggrupper, og så er man kørende.

Procenter gør det rentabelt for portalerne

Det er selvfølgelig ikke kun for deres blå øjnes skyld, at folkene bag disse portaler har samlet forskellige leverandører af de tjenester, der bliver tilbudt gennem portalerne. Det er selvfølgelig en forretning for dem, og i nogle tilfælde er det stor forretning.

Autobutler, som er nævnt tidligere, er en millionforretning, og der er flere måder, disse portaler kan tjene deres penge. En meget udbredt måde er at tage en vis procentdel af den forretning, som portalerne skaffer for de virksomheder, som er tilmeldt.

For nogle arbejdsområder, hvor timelønnen er meget høj, kan det hurtigt gå hen og blive en god forretning, fordi jo højere opgaven er, jo mere vil der også falde af til portalerne, der har henvist kunderne.

Alternativt kan nogle portaler også tage et gebyr for, at en virksomhed er med i portalen. Det kræver dog, at portalen enten kan italesætte den gevinst, der er ved at være tilmeldt, eller at virksomhederne selv kan se, hvor meget potentiale der er i portalerne, fordi der er mange potentielle kunder.

Der er fordele og ulemper ved begge måder at gøre det på, men det er sikkert, at portalerne håber på at blive store selvstændige forretninger.