Kun sælgere sælger til dine kunder – det er en misforståelse

0

Misforståelse blandt sælgere

Det er jo naturligt nok at tænke, at det kun er sælgere, der sælger dine produkter eller ydelser. Det ligger trods alt i ordet, at det er det, de gør.

Udfordringen ved den tanke er, at den er forkert. Selvfølgelig kan mange tænke, at det helt bogstaveligt selvfølgelig ikke udelukkende er sælgere, der sælger, men den bagvedliggende tanke lurer i mange virksomheder. At det kun er en bestemt gruppe, der sælger.

I realiteten er det – som minimum potentielt – alle i virksomheden, der sælger. Eller omvendt kan betyde, at man mister salg eller kunder.

Alle der har en direkte kontakt med kunderne, har en mulighed for at sælge, og de har en mulighed for at vende kunder væk fra virksomheden.

Det handler om synet på virksomheden

Når man som forbruger skal handle et sted, skal der tages en beslutning. Hvilken af alle de virksomheder, der tilbyder det, jeg skal bruge, vil jeg handle hos.

Nogle bliver sorteret fra, fordi de måske ikke fører den præcise variation af det, man vil have, andre på grund af geografiske hensyn og så videre. Selv efter alle de mere praktisk betonede forhold vil der sandsynligvis stadig være flere muligheder tilbage.

Her betyder det meget, hvilket indtryk kunden har af de forskellige virksomheder.

Derfor er det vigtigt, hvordan virksomheden møder kunderne – på alle måder. Også når der er tale om kundeservice, når der tale om udlevering, når der er tale om reparation. Uanset hvilken form for kontakt nogen fra virksomheden har med kunden, smitter det af på kundens syn på virksomheden.

Få indarbejdet en kultur

Intern kultur i virksomheden

En god måde at få hamret denne pointe fast i virksomheden er ved at indføre en kultur, hvor der er fokus på relationen til kunden og salg. En kultur hvor man altid er opmærksom på i det mindste ikke at forpurre fremtidige salg.

Det kan selvfølgelig gøres på mange måder. Informationskampagner, salgstræning, interne foredrag eller oplæg og listen bliver jo ved.

Essensen er, at man sørger for, at det bliver en refleks at tænke over forholdet til kunderne, når nogen fra virksomheden er i kontakt med kunderne.

Salg er meget mere end tidligere

Det at sælge er ikke længere bare at sælge. Sådan har det faktisk været længe, men der er ikke stor fokus på det faktum. Man kan også se det ved at kigge lidt på terminologien i marketingverdenen.

Der findes efterhånden både inbound marketing, content marketing, permission marketing, social selling og mange flere underdiscipliner. De har dog alle noget til fælles, som også slår igennem i verden af klassisk salg.

Meget af det er bundet op på forholdet mellem kunden og virksomheden eller sælgeren.

Det handler om at levere noget indhold, som kunderne godt kan lide, om at få lov til at sende materiale til kunden eller at nyde godt af det forhold, der allerede er mellem kunden og en ’influencer’.

Relationen er i højsædet i markedsføring og salg i dag, og den trend ser ikke ud til at sænke farten foreløbig – derfor sælger din virksomhed reelt, hver gang I er i kontakt med kunden.

Share.