3 ting du glemmer i din søgemaskineoptimering

0

I stedet for at hyre et (dyrt) bureau til opgaven, vælger danske virksomheder at lave deres søgemaskineoptimering selv.

Det er der også flere fordele ved – udover, at de på kort sigt sparer nogle penge, lærer de det grundlæggende om søgemaskineoptimering og står derved langt stærkere, skal de en dag ud alligevel at købe det som ydelse. Det er svært at købe et produkt, man ikke forstår.

Men når ikke man sidder med det hver dag, er søgemaskineoptimering en ”kedelig” ting at arbejde med – udviklingen går nemlig rivende hurtig, og det kan være svært at følge med.

Dagens-Erhvervsnyt.dk har samlet 3 af de ting, mange glemmer, når de selv sidder med deres søgemaskineoptimering trods de gode intentioner.

Duplicate content

Forestil dig, at alle 10 resultater på side 1 af Google reelt set er den samme tekst.

Det ville være et forfærdeligt resultat at give dig som bruger af søgemaskinen. Derfor bryder søgemaskinerne sig ikke om den samme tekst på flere sider – eller duplicate content, som det hedder i fagsprog.

Noget af det svære ved DC er, at det ikke nødvendigvis opstår, fordi at man har kopieret en tekst fra Wikipedia eller konkurrenten. Det kan lige så godt opstå ved, at man ikke har fingrene helt nede i ens CMS (Content Management System), der af den grund i sig selv genererer flere sider med samme indhold – fx kategorisider eller “tags”.

Hele ens domæne kan dog blive straffet for duplicate content i dag, og det er derfor noget, man skal sørge for at holde øje med.

Hastighedsoptimering

Amazon.com – verdens største webshop – lavede en test, hvor de med vilje indsatte en forsinkelse på 0.1 sekund på deres side. Det kostede næsten 10 % af deres konverteringer.

Et afsindigt højt tal, der meget vel kan overføres også til din firmaside eller webshop.

Brugerne gider i dag ikke vente på, at de mange elementer, store billeder og tung kode hentes ned. Derfor kan hastighedsoptimering lede til en bedre brugeroplevelse – og det er noget, søgemaskinerne anerkender og lader dig stige i placeringerne for.

Hastighedsoptimering kan hurtigt blive særdeles teknisk, og det er værd at alliere sig med en ekspert på området for at undgå at gøre sig selv en bjørnetjeneste. Lidt forkert kode og ens side kan pludseligt være utilgængelig for søgerobotterne.

Interne links

De fleste ved, at links fra andre websites til ens eget af søgemaskinerne ses som en anbefaling og derfor er værd at skaffe.

Men mange glemmer, hvor stor en effekt der er at hente ved blot at optimere de interne links på websitet.

Interne links – links til din side fra din side – viser Google, hvilke sider der er relevante inden for hvilket søgeord og hjælper søgemaskinen med at gennemsøge siden.

Og fordi at så mange virksomheder glemmer de interne links i deres daglige arbejde, er der ekstra meget værdi at hente på at bruge tid på at lave dem.

SEO-rapport danner grundlag

SEO behøver ikke at være svært og teknisk.

Din virksomhed kan med fordel overveje til at starte med at købe en SEO-rapport fra en professionel og bruge denne som “rettevejledning” i forhold til fremtidigt arbejde. SEO-rapporten koster blot en engangsbeløb at anskaffe, men sikrer, at virksomheden er på dette spor, rammer de rigtige søgeord og ikke har en teknisk hindring i koden for kunder ved hjælp af søgemaskinerne.

Del denne artikel