Få ram på din målgruppe gennem magasinpost

Artiklen indeholder reklamelinks

Mange eksperter mener, at annoncering gennem Facebook er det nye sort, men det ene udelukker ikke nødvendigvis det andet. Det trykte medier har gennem de seneste par år lidt under et massivt pres, idet der i dag bruges andre platforme til markedsføring – heriblandt de sociale medier.

På sociale medier er det muligt at segmentere sin annoncering, så man rammer en konkret målgruppe. På den måde bruger man ikke annoncekroner på at ramme forbrugere, der af den ene eller den anden grund ikke er potentielle kunder.

Det er dog ikke kun på sociale medier, at man kan segmentere sin markedsføring mod de målgrupper, der er interessante. Det er nemlig også en mulighed gennem de printede medier – for eksempel gennem forsendelse af magasinpost.

Sådan segmenteres forsendelse af magasinpost

Når man som virksomhed gerne vil effektivisere sin markedsføring, er det altafgørende, at man er bekendt med sin målgruppe. Målgruppen er den gruppe af persontyper, som man henvender sig til med en kampagne, et produkt eller et budskab. Målgruppen defineres altså ud fra hvad annonceringen eller markedsføringen indeholder.

Der findes mange måde, hvorpå man kan identificere sin målgruppe og finde frem til den rette segmentering, når man arbejder med forsendelse af magasinpost. Målgruppen kan nemlig segmenteres på baggrund af forskellige grundlag såsom uddannelse, branche eller familieforhold.

De forskellige segmenteringer har nemlig også forskellige interesser. Man kan også indsnævre segmenteringen mere ved at identificere målgruppen ud fra flere forskellige demografiske faktorer som alder, beskæftigelse, indkomst eller hvorvidt modtageren er i et forhold eller ikke.

Adresseløse forsendelser er vejen til potentielle kunder

Adresseløse forsendelser kan umiddelbart lyde meget upersonligt og på ingen måde segmenteret, men det er altså en god metode at bruge, når man gerne vil nå ud til sin målgruppe.

Adresseløse forsendelser af magasinpost kan nemlig segmenteres ud fra husstandsniveau, jobtyper og bestemte aldersgrupper. Derudover kan man undlade at udsende materiale til de husstande, der i forvejen er kunder i virksomheden.

Hvis det budskab eller produkt man som virksomhed gerne vil markedsføre henvender sig til alle aldersgrupper og andre faktorer, kan de adresseløseforsendelser ligeledes udsendes som et såkaldt massemedie.

Hvis man vælger at segmentere de adresseløse forsendelser kan man nå ud til meget indsnævrede og specifikke målgrupper, som er særligt relevante for den konkrete virksomhed. Gennem printede medier som magasinpost sikrer man sig en målbar effekt og et godt resultat til forholdsvis billige penge set i forhold til andre markedsføringskampagner.

Brug indstik i magasinpost

For at gøre forsendelser af magasinpost endnu mere segmenterede og personlige, kan man med fordel gøre brug af indstik. Indstikkene placeret i magasinerne inden afsendelse. Placeringen kan nogle gange også være afgørende for, om indstikket bliver set og præsenteret på den rigtig måde, og derfor skal man, også i forbindelse med placeringen af et indstik, have den konkrete målgruppe i fokus.

Et indstik bliver dog som regel placeret løst i folien eller så det stikker ud over selve magasinets fysiske format. På den måde er man sikker på, at det bliver set.

Der er flere forskellige eksempler på mulige indstik, heriblandt:

  • Brochurer
  • Postkort
  • Rabatkoder
  • Flyers
  • Vareprøver
  • Konkurrencer

Annoncering og markedsføring gennem printede medier er altså ikke helt død endnu på trods af, at markedsføringen på sociale medier er i en rivende udvikling. Når man snakker markedsføring, snakker man også oftest målgrupper. Det er nemlig afgørende, at materialet og annonceringen når ud til de relevante og konkrete målgrupper – uanset om det er gennem Facebook annoncering eller forsendelser af magasinpost.